اخبار کوتاهاقتصادیتیتر یک

آسترالیا ۲۵ میلیون دالر به بخش زراعت افغانستان کمک میکند

مسولان وزارت زراعت و مالداری افغانستان و سفیر استرالیا در کابل امروز تفاهمنامۀ را امضا کردند که بر اساس آن، دولت استرالیا برای تطبیق استراتژی استفاده از زمین های خشک افغانستان در ۵ سال آینده کمک خواهد کرد.

از سویی هم؛ افغانستان ۴ میلیون هکتار زمین خشک دارد که ۱.۳ درصد آن گندم کشت می شود.
به گزارش رشد، اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری کشور می گوید که در این برنامه (استراتیژی استفاده از زمین های خشک)، ۱۶ ولایت که ۹۰ درصد گندم کشور در آن کاشت می شوند، زیر پوشش قرار می گیرد و در ابتدا تمرکز ما روی چهار ولایت که بیشتر گندم للمی کشت می شود، خواهد بود.
به گفته او این استراتژی به کمک تخنیکی استرالیا ساخته شده و این کشور برای تطبیق این برنامه در ۴ سال آینده نیز ۲۵ میلیون دالر کمک می کند.
وزیر زراعت یادآور شد که شماری از کشور های و نهاد های بین المللی دیگر نیز برای تطبیق این برنامه به افغانستان کمک خواهد کرد و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.
مایک هندرسون سفیر استرالیا در کابل نیز گفته است که این کمک به بهبود زراعت و چگونگی استفاده از زمین های خشک یکی از برنامه های غذایی استرالیا است تا زمینه معیشت بهتر زندگی در کشور فراهم شود.
آقای هندرسون می گوید که دولت استرالیا علاقه مندی ویژه ای برای کمک برنامه های زراعتی دولت افغانستان دارد و این کمک ها در آینده ادامه خواهد داشت.
وزارت زراعت و مالداری کشور نیز می افزاید که استراتژی استفاده از زمین های خشک تا ۵ سال آینده کشور را از لحاظ تولید گندم به خود بسندگی می رساند.
افغانستان سالانه به ۶ میلیون تُن گندم نیاز دارد؛ اما مسوولان در وزارت زراعت می گویند که هم اکنون ۴.۵ میلیون تُن گندم سالانه در کشور تولید می شود.
از سویی هم؛ افغانستان ۴ میلیون هکتار زمین خشک دارد که ۱.۳ درصد آن گندم کشت می شود.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن