افغانستانبرگزیده های سایت

آغاز دور دهم سفرهای خلیل زاد

وزارت امور خارجه امریکا از آغاز دور تازه‌ای سفرهای زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه این وزارت در امور صلح افغانستان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، این دهمین دور سفر آقای خلیل‌زاد در پیوند به پروسه صلح افغانستان است. آقای خلیل‌زاد در این دور از سفرهایش به قطر و افغانستان سفر می‌کند.

دور دهم سفرهای خلیل‌زاد، روز سه‌شنبه، بیست‌ونهم اسد، آغاز شده است. وزارت امور خارجه امریکا گفته است که زلمی خلیل‌زاد در دوحه، پایتخت قطر گفت‌وگوها را با گروه طالبان به عنوان بخشی از یک تلاش کلی امریکا برای پایان جنگ افغانستان، از سر می‌گیرد.

این وزارت مأموریت آقای خلیل‌زاد در کابل را مشورت با رهبری دولت و آماده‌سازی و تشویق طرف‌ها برای آغاز مذاکرات میان افغانی خوانده است.

در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در برگه توییترش نوشته است که پس از مشورت‌های سازنده در واشنگتن به دوحه بر می‌گردد و روی مسأیل باقی‌مانده با گروه طالبان گفت‌وگوها را از سر می‌گیرد.

زلمی خلیل‌زاد پس از پایان دور هشتم مذاکرات با گروه طالبان در بیست‌ویکم ماه جاری به واشنتگن رفت. به دنبال آن، دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا روز جمعه، بیست‌وپنجم اسد با مشاوران ارشد امنیتی و مقام‌های دولتش درباره توافق‌نامه این کشور با طالبان تشکیل جلسه داد.

کاخ سفید گفته است که در نشست روز جمعه در باشگاه گلف ترمپ درباره گفت‌وگوهای صلح با طالبان، آشتی ملی در افغانستان و هم‌چنان نحوه خروج نیروهای امریکایی از این کشور بحث شده است.

به دنبال این نشست، مایک پومپئو نیز اعلام کرد که امریکا متعهد به همکاری نزدیک با دولت افغانستان برای رسیدن به یک توافق جامع صلح در این کشور است. او گفته است که امریکا خواستار کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس در افغانستان است و می‌خواهد اطمینان حاصل کند که خاک افغانستان برای تهدید امریکا و یا متحدان آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و افغان‌ها در کنار هم برای رسیدن به صلح تلاش می‌کنند.

پس از آن حکومت افغانستان اعلام کرد که منتظر رسیدن جزییات این نشست از طریق مجاری رسمی و دیپلماتیک است.

حکومت افغانستان تأیید کرده است که قرار است هم‌زمان با امضای یک توافق‌نامه میان امریکا و طالبان، یک اعلامیه‌ مشترک میان دولت‌های افغانستان و امریکا نیز به امضا برسد. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که در این اعلامیه‌ امریکا تعهدات خود را در قبال افغانستان تجدید خواهد کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن