برگزیده های سایتجهان

آغاز روند محاکمه ترامپ در مجلس سنای امریکا

مرحلۀ تازه در روند استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) در مجلس سنای کانگرس آغاز شد.

در این مرحله که مشابۀ یک ‘جلسۀ قضایی’ یا ‘محاکمه’ می‌باشد، هرکدام از مدعیان و وکلای مدافع رییس جمهور ترامپ تلاش خواهند کرد که با ارایۀ اسناد و دلایل، قناعت سناتوران امریکایی را حاصل کنند.

پس از حدود سه ماه تحقیقات، مجلس نمایندگان کانگرس ماه گذشته دونالد ترامپ را به “سؤ استفاده از قدرت و ممانعت در برابر کار کانگرس” متهم کرد.

در موارد مربوط به تصمیم نهایی در مورد استیضاح روسای جمهور، قانون اساسی ایالات متحده به مجلس سنای کانگرس صلاحیت داده است که برای رد یا تایید اتهامات علیه رییس جمهور، حالت محکمه را به خود اختیار کند.

قرار است که با آغاز روند ‘محاکمه’ در سنا، اعضای این مجلس روی طرزالعمل این روند رای گیری کنند.

سناتوران جمهوریخوا که با داشتن ۵٣ کرسی اکثریت را در این مجلس تشکیل می‌دهند، دوشنبه شب (٢٠ جنوری) از یک طرزالعمل چهار صفحه ای پرده برداشتند.

براساس این طرزالعمل، ط‏رفین دعوا مدت دو دو روز فرصت خواهند داشت تا اسناد و دلایل خود را در مجلس سنا ارایه کنند.

یک طرف دعوا را یک هیات هفت نفری از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان تشکیل می‌دهد که نقش سارنوال را در این روند ایفا می‌کنند و طرف دیگر آن یک تیم حقوقی و وکلای مدافع آقای ترامپ استند که از رییس جمهور ترمپ دفاع می‌کنند.

پس از سپری شدن این مرحلۀ چهار روزه، سناتوران امریکایی که نقش هیات منصفه را دارند، حدود ١۶ ساعت فرصت خواهند داشت تا از طرف های دعوا پرس و پال کنند و بعداً چهارساعت فرصت خواهند داشت تا در مورد پاسخ طرف های دعوا بحث کنند و روی این تصمیم بگیرند که آیا ضرورت به حاضر ساختن شاهدان احساس می‌شود یا خیر؟

اعضای دموکرات کانگرس این طرزالعمل را مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که جمهوریخواهان با ارایۀ این سند کوشش کرده اند تا مدعیان رییس جمهور ترامپ را در تنگای وقت قرار دهند. دموکرات ها همچنان گفته اند که در برابر این طرزالعمل یک موقف قوی اختیار خواهند کرد.

ولی قصرسفید ضمن استقبال از این ط‏رزالعمل، بار دیگر گفته است که اتهامات در برابر رییس جمهور ترامپ غیرقابل استیضاح می‌باشد.

اما دموکرات ها گفته اند که دونالد ترمپ نه تنها این که مرتکب اعمال قابل استیضاح شده، بلکه با ممانعت در برابر کار کانگرس، تلاش کرده تا بر اعمال خود پرده پوشی نیز کند.

روند محاکمۀ رییس جمهور دونالد ترامپ در سنا از سوی جان رابرتس، قاضی القضات ایالات متحده رهبری می‌شود.

برای تایید اتهامات علیه دونالد ترامپ، به آرای دو ثلث اعضای سنا (۶٧ عضو) ضرورت است. مجلس سنای کانگرس امریکا ١٠٠ عضو دارد که ۵٣ عضو آن جمهوریخواه (هم حزبی ترمپ)، ۴۵ تن دموکرات و دو عضو آن مستقل می‌باشد.

در صورتی که اتهامات وارده بر رییس جمهور از سوی مجلس سنا تایید شود، رییس جمهور از وظیفه اش عزل خواهد شد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن