تیتر یکجهان

آغاز مانور نظامی روسیه در نزدیکی سرحدات اوکراین

در ادامه تنش‌ها بین مسکو و کشورهای غربی بر سر مسائل مرتبط با کی‌یف، ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین مانور نظامی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، یک روز پس از اینکه طرف امریکایی در مذاکرات جینوا از روسیه خواست تا حدود یکصد هزار سرباز خود را از نزدیکی سرحد اوکراین عقب نشینی کند، وزارت دفاع روسیه خبر داد که حدود ۳۰۰۰ نظامی این کشور، آموزش رزمی از جمله نبردهای فرضی را در چهار منطقه در جنوب غربی روسیه آغاز کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این تمرین‌ها با شلیک مهمات جنگی، تعداد زیادی از نیروهای نظامی و ادوات زرهی از جمله تانک‌های متعدد در نزدیکی سرحد اوکراین برگزار شد.

بامداد چهارشنبه «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با تکرار ادعای بحران ساختگی و موهوم مبنی بر حمله احتمالی مسکو به اوکراین، مدعی شد: «اگر روسیه به اوکراین حمله کند یا این کشور را بی‌ثبات کند، تحریم‌های شدیدی علیه آن وضع خواهیم کرد».

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن» همتای امریکایی او مذاکرات امنیتی در جینوا را در ۱۰ جنوری آغاز کردند. همچنین نمایندگان روسیه در ۱۲ جنوری با نمایندگان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل گفتگو داشته باشند. بعد از آن نیز نشست گسترده‌تری شامل نمایندگان روسیه، امریکا و سایر کشورهای اروپایی در ۱۳ جنوری، در وین برگزار خواهد شد.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با امریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن