اجتماعیاخبار کوتاه

آغاز نخستین کمپاین سرتاسرى واکسین پولیو در افغانستان

نخستین کمپاین بهارى تطبیق واکسین پولیو سر از روز سه شنبه ٢۵ حوت در سرتاسر افغانستان آغاز مى شود.

این کمپاین که براى سه روز ادامه خواهد داشت، اطفال زیر سن ۵ سال وحتى آنعده اطفالى را که از مرز پاکستان وارد افغانستان مى شوند وکمتر از ١٠ سال سن دارند نیز تحت پوشش قرار مى دهد.

به گزارش رشد، داکتر سردار محمد پرویز، رییس معافیت کتله یى وزارت صحت مى گوید “به منظور جلوگیرى از انتقال ویروس توسط اطفالیکه بیش از ۵ سال عمر دارند، تصمیم گرفته اند کمتر از ده ساله ها وکودکان تا ده ساله کوچى ها را نیز واکسین کنند.

پولیو یک بیمارى لاعلاج است وتنها مى توان با تطبیق وتزریق واکسین آن، جلو مصاب شدن اطفال را گرفت.

افغانستان در کنار پاکستان، دومین کشور در جهان است که تاهنوز هم شاهد واقعات مثبت پولیو یا فلج اطفال مى باشد؛ هرچند، تاهنوز در دو نیم ماه، که از سال ٢٠١۶ میلادى مى گذرد هیچ واقعه مثبت در ولایات افغانستان ثبت نشده است.

آقاى پرویز مى گوید که در این کمپاین سه روزه تطبیق واکسین پولیو، نزدیک به ٩ میلیون طفل در ٣۴ ولایت تحت پوشش قرار مى گیرد؛ اما، خاطر نشان کرد که به خاطر سردى هوا، برف ریزى وصعب البور بودن برخى ولسوالى ها قادر نخواهند بود تا در ٩ ولسوالى بدخشان وبرخى از ولسوالى هاى بادغیس وغور کمپاین را عملى سازند.

جنگ مانع دیگر تطبیق واکسین

ناامنى دلیل دیگر عدم تطبیق واکسین در برخى مناطق افغانستان پنداشته مى شود. بیشتر کودکانیکه در گذشته از روند تطبیق واکسین باز مانده اند، ساکنین مناطق ناامن بوده اند که یا به دلیل جنگ روان در آن مناطق یا هم به خاطر ممانعت افراد مسلح، رضاکاران تطبیق واکسین نتوانسته اند به آن مناطق بروند.

آقاى پرویز به رادیو آشنا گفت که احتمال دارد به خاطر درگیرى جاری در ولسوالى شیندند نتوانند کمپاین را در آن ولسوالى تطبیق کنند اما تصریح کرد که با خوب شدن اوضاع امنیتى وباز شدن راه هاى مواصلاتى در مناطق سردسیر به زودى روند تطبیق واکسین پولیو نیز آغاز وعملى مى گردد.

وزارت صحت افغانستان تلاش ورزیده بااستفاده از نفوذ و محبوبیت ملا امامان و خطیب هاى مساجد، اهمیت تطبیق واکسین پولیو را ترویج کرده و مردم را به همکارى با رضاکاران و مسوولین صحى ولایات دعوت و تشویق کنند.

در این کمپاین سه روزه که تا ٢٧ حوت در تمام افغانستان ادامه خواهد داشت نزدیک به ۶٠ هزار رضاکار شرکت خواهد کرد.

اگر مى خواهید اطفال صحتمند وسالم داشته باشید، دختران وپسران زیر سن ۵ سال تان را واکسین کنید تا از فلج دایمى در امان بمانند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن