افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

آغاز نشست بین الافغانی در دوحه

نشست بین‌الافغانی به میزبانی قطر و میانجی‌گری آلمان از امروز یک‌شنبه(۱۶ سرطان) برای دو روز در شهر دوحه آغاز شده است.

روز گذشته شماری از شماری از سیاسیون، فعالان مدنی و خبرنگاران افغانستان در قالب هیأتی برای شرکت در این نشست عازم قطر شده بودند.

هم‌زمان با آغاز نشست بین‌الافغانی قطر، هفتمین دور گفتگوهای نمایندگان طالبان و امریکا در دوحه نیز متوقف شده است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در توییتی در این مورد، نشست بین‌الافغانی را مهم خوانده و گفته است که به خاطر برگزاری آن، گفتگوهایش با طالبان را برای دو روز متوقف کرده است.

پیش از این حکومت افغانستان گفته بود در جزییات این نشست قرار ندارد و نیز هیأت به این نشست نمی‌فرستد، اما بر اساس تصاویر نشر شده از این نشست، نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، شهرزاد اکبر، معاون شورای امنیت ملی، عبدالمتین بیگ، رییس اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی و تیمور شاران، معاون این اداره در نشست بین‌الافغانی دوحه نیز حضور دارند.

سخنگوی ریاست جمهوری در این مورد گفته بود که ممکن است برخی چهره‌های حکومتی بر اساس ظرفیت‌های شخصی‌شان در نشست دوحه شرکت کنند، اما نماینده رسمی حکومت نخواهند بود.

طالبان نیز چندی قبل اعلام کرده بود که با نمایندگان حکومت کابل گفتگو نمی‌کند و هر اشتراک کننده در نشست بین‌الافغانی، از آدرس شخصی خود اشتراک می‌کند.

در همین حال وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک گفته، افرادی که به قطر رفته‌اند در مورد وضعیت کنونی افغانستان با طالبان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

او نیز از ارتباط نزدیک میان حکومت افغانستان و ایالات متحده امریکا خبر داده و گفته است، رییس‌جمهور غنی حدود یک‌ونیم ساعت با داکتر زلمی خلیل‌زاد در این رابطه صحبت کرده و او نیز اظهار امیدواری نموده تا دو ماه آینده، تفاهم های ابتدایی در ارتباط به پروسه صلح صورت گیرد.

در عین حال فوزیه کوفی، یکی از اشتراک‌کنندگان نشست بین‌الافغانی دوحه در صفحه توییتر اش نگاشته است که درباره پیشرفت مذاکرات ایالات متحده با طالبان و نقش زنان در توافق‌نامه احتمالی صلح، با خلیلزاد گفتگو کرده است. او تاکید کرده که “هیچ پروسه صلحی بدون زنان نمی‌تواند پایدار باشد. خوشحالم که این بار زنان بیشتر در این روند شرکت می‌کنند”.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن