افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

آقای رئیس جمهور! به دامن زدن مسایل مذهبی و قومی در کشور پایان دهید

غلام حسین ناصری عضو مجلس نمایندگان، در واکنش به فیصله رییس‌جمهور مبنی بر تغییر مسیر انتقال برق موسوم به پروژه توتاپ از مسیر بامیان به مسیر سالنگ، می گوید که رئیس جمهور با این فیصله ظالمانه و سرشار از تبعیض‌اش، قانون اساسی را نقض کرده است.

وی می افزاید: “افتضاح بیکاری و ناکامی‌ حکومت وحدت ملی در عرصه شعارهای انتخاباتی برای تامین و تحقق عدالت در افغانستان به ناکامی انجامیده و امروز می‌خواهد این چهره ناکام خود را بر خلاف تمام شعارهای دوران انتخاباتی، زیر چتر شعار های قومی و مذهبی بر خلاف قانون اساسی پنهان نماید”.

آقای ناصری خطاب به رئیس جمهور گفت: “جناب رئیس جمهور، به دامن زدن مسایل مذهبی و قومی در کشور پایان دهید”.

آقای ناصری خاطر نشان ساخت: رئیس جمهور غنی بارها گفته است که هیچ افغان از افغان دیگر کمتر و یا برتر نیست، اما تصمیم وی در آخرین جلسه‌های کابینه بر خلاف چندین ماده قانون اساسی کشور است.

وی اظهار داشت: “مساله توتاپ بحث قومی نیست، بحث هزاره نیست،‌ بحث عدالت خواهی و حق شهروندان افغانستان است. رئیس جمهور بر خلاف تمام تعهدات‌اش قانون اساسی را زیر پا کرده است و چند تن را از کابل به آلمان فرستاده تا سران شرکت فشنر را تحت فشار قرار دهد و این حرکت وی بر خلاف تمام مصالح اولیای افغانستان است”.

این عضو مجلس نمایندگان می گوید: “هر قضیه ای که بر فرض تمکین نکردن در مقابل حق برحق مردم مناطق مرکزی و تمام اقوامی که در این منطقه است، اتفاق بی افتد، پیامدش مستقیما به دوش سران حکومت وحدت ملی است”.

در ماستر پلان برق کشور، شرکت تخنیکی فیشنر پس از سروی و بررسی، در گزارش خود توصیه کرده است که مسیر انتقال برق پروژه‌ی توتاپ باید از بامیان بگذرد، اما رییس‌جمهور غنی در جلسه کابینه به تاریخ ۱۱ ثور در یک آجندای غیر رسمی، فیصله کرد که این پروژه باید از مسیر سالنگ عبور کند.

این فیصله‌ی رییس‌جمهور، با واکنش‌های تند مقام‌های عالی‌ رتبه حکومتی، جریان‌های اپوزیسیون، آگاهان تخنیکی، فعالان مدنی، اجتماعی و سیاسی و مردم مواجه شده است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن