اجتماعیبرگزیده های سایت

آلودگی محیط زیست،‌ خطر جدی برای مردم است

بر اساس آمار بانک جهانی، سالانه یک میلیون تُن آلاینده در فضای کابل رها می شود و دولت افغانستان برای پاک کاری آن بودجه ای در نظر نمی گیرد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ محمد کاظم همایون رئیس پلان اداره ملی حفاظت از محیط زیست، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: بر اساس آماری که بانک جهانی در شهر کابل انجام داده است، سالانه یک میلیون تُن به شمول (۶۷۰هزار تن دی اکسید کاربن و ۹۷هزار تن مونواکسید کاربن) آلاینده یا(ذرات معلق) در فضای شهر کابل رها می شود، اما دولت افغانستان تاکنون هیچ هزینه ای برای پاک کاری آن درنظر نگرفته است.

وی افزود که در سایر کشورهای جهان برای پاک کاری یک تن آلاینده در فضا، ۵۳۰۰ دالر هزینه می شود، اما مردم افغانستان به صورت غیر مستقیم و پنهانی این هزینه (۵۳۰۰ دالر) را می پردازند ولی دولت افغانستان کدام هزینه ای نمی پردازد.

آقای همایون تصریح کرد که اداره ملی حفاظت از محیط زیست برنامه ها و پالیسی های مبارزه با آلودگی هوا را در سطح افغانستان ساخته،‌ اما وزارت مالیه هیچ تمایلی برای تمویل این برنامه ها ندارد.

رئیس پلان اداره ملی حفاظت از محیط زیست خاطر نشان ساخت که تجمع افراد در شهرها، فقر فرهنگی، استفاده از ذغال سنگ، تیل بی کیفیت و چوب سوخت و خاکی بودن جاده ها از عوامل عمده آلودگی هوا در شهرهای بزرگ افغانستان است.

فرهاد ایمل کارشناس انرژی پاک موسسه همکاری افغان-آلمان نیز طی سخنانی گفت که باید استفاده از انرژی پاک، مانند انرژی آفتابی و برق آبی در راستای مبارزه با آلودگی هوا در میان مردم ترویج شود.

وی خاطر نشان ساخت که آلودگی محیط زیست،‌ خطری برای تمامی زنده جان ها به ویژه انسان ها می باشد و باید کمپاین وسیعی برای آگاهی دهی عامه در این زمینه از سوی دولت به همکاری رسانه ها راه اندازی شود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن