افغانستانبرگزیده های سایت

آمریکا طالبان را بر ما تحمیل می کند

بارک اوباما، در آخرین روزهای ریاست جمهوری اش اظهار داشت که مردم افغانستان بیش از سه دهه است که به جنگ عادت کرده اند. همچنین گفت که جنگ افغانستان جنگی داخلی است و ما توانایی مبارزه با طالبان را نداریم.

صادقی زاده نیلی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «حاشیه خبر» گفت: بحثی را که اوباما مطرح کرده و گفته است که مردم افغانستان با جنگ عادت کرده اند، متاسفانه باید گفت که اوباما از تاریخ این کشور خبر ندارد. مردم افغانستان هیچ وقت آغاز کننده جنگ نبوده اند و جنگ همیشه بر مردم این کشور تحمیل شده است. بلی، وقتی که جنگ تحمیل شده است مردم افغانستان شجاعانه در مقابل جنگ تحمیلی ایستاده اند.

وی، با بیان اینکه، اوباما این موضوع را بر اساس استراتژی خود و آمریکا مطرح کرده است، افزود: استراتژی آمریکا ایجاد جنگ در منطقه به بهانه خاموش کردن جنگ و به بهانه تروریزم و حضور در منطقه است. برای آمریکایی ها یک چیز اهمیت و اولویت دارد و آن هم حضور در منطقه و به دست گرفتن کنترل منطقه است. آمریکایی ها به دنبال این هستند که با ایجاد فتنه در جهان اسلام و روشن کردن آتش اختلافات فرقه ای، مذهبی، منطقه ای و اختلافات زبانی و جغرافیایی در داخل کشورهای اسلامی ، این کشورها را ضعیف کنند. اگر این جنگ هایی که بر جهان اسلام تحمیل شده اند نبودند، یقیناً قسمتی از مردم اروپا و آمریکا امروز مسلمان شده بودند.

نیلی افزود: آمریکایی ها برای جلوگیری از این روند و قدرت گرفتن دنیای اسلام آمدند و در اینجا و در خاورمیانه آتش جنگ را افروختند. به همین دلیل است که سالهای متمادی است که جنگ ادامه دارد و این جنگ سالها ادامه خواهد یافت. چرا که این وضع، خواست اوباما و آمریکا می باشد.

این نماینده مجلس، در خصوص سیاست تازه آمریکا در برابر طالبان بیان داشت: آمریکایی ها بارها اعلام کرده اند که جنگ با طالبان جنگی داخلی است، ما در جنگ با طالبان مداخله نمی کنیم. آمریکایی ها می خواهند در حال حاضر رویکرد جنگ را در افغانستان تغییر دهند. برای فعلاً طالبان را به این بهانه که ما با طالبان جنگ نداریم و یا توانمندی از بین بردن آنها را نداریم و یا جنگ با طالبان برای حکومت افغانستان، جنگ داخلی است، یک قسمتی از طالبان را بر سر حکومت و مردم افغانستان تحمیل خواهند کرد ولی از آن طرف، توسط کسانی دیگر آتش جنگ را در افغانستان و کشورهای اسلامی همچنان برافروخته نگاه خواهد داشت، این جنگ را بنام داعش و بنام کسانی دیگر بوجود آورده و ادامه خواهد داد.

نیلی، در خصوص همکاری های داخلی با این سیاست جدید آمریکا می گوید: حکومت افغانستان به دو دسته تقسیم می شوند. قسمتی از حکومت در این بازی آمریکا شریک نیستند و می خواهند در کشور ثبات بوجود آید اما قسمتی دیگر در آن شریک هستند و با این استراتژی غلط همکار هستند و کسانی در افغانستان وجود دارند که با کمال تاسف این افراط گراها را تقویت می کنند. پاکستانی ها هم برای اینکه کشوری آرام نداشته باشیم با این توطیه با آمریکا و با این بخش از حکومت همکار است.

وی، پیمان استراتژیک با آمریکا و ناتو را پیمانی بیهوده خواند و اظهار کرد: حکومت وحدت ملی با عجله تمام، در روز دوم کاری خود، پیمان امنیتی را امضا کرد و بسیاری دیگر از آن حمایت کردند امروز که اوباما می گوید توانمندی مباززه با طالبان را ندارد، باید به آن افراد گفت که کجا است آن فواید و سودی که از پیمان نام می بردند. علاوه بر این این گفته اوباما مبنی بر اینکه توانمندی مبارزه با طالبان را ندارند، این را می رساند که توانایی اجرایی کردن پیمان استراتژیک را ندارد. پس باید این پیمان ملغا گردد.

نیلی در اخیر گفت: متاسفانه مردم افغانستان قربانی یک سیاست غلط دور و نزدیک شده اند و شب و روز این مصیبت را می بینند و قربانی های اصلی این بازی ها و پیچیدگی های سیاست شده اند. آنها هرگز به جنگ عادت نکرده اند و نمی کنند و خواهان تمام شدن هرچه زودتر جنگ هستند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن