افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

آگاهان: حکومت همه‌شمول تشکیل نشود، خطر جنگ داخلی وجود دارد

در حالی است که طالبان و قدرت‌های جهانی درباره تعریف دولت فراگیر، اختلاف نظر دارند، آگاهان امور سیاسی می گویند که اگر حکومت همه شمول در افغانستان تشکیل نشود جنگ داخلی شروع خواهد شد. آنان بر این باور اند که توان مدیریت این جنگ را سازمان ملل متحد و حکومت اسلامی طالبان هم نخواهند داشت.

در آخرین نشست نمایندگان اعضای شورای امنیت درباره افغانستان آنان خواستار ایجاد دولت فراگیر و احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها در حکومت طالبان شدند؛ اما حکومت اسلامی طالبان می‌گوید اگر هدف جامعه جهانی بازگرداندن مقام‌های دولت پیشین باشد، تحقق این خواسته ها امکان پذیر نیست.

در همین حال، عزیزالله خیرخواه؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: سازمان ملل متحد زیر امر مستقیم امریکا است، و این سازمان اهداف خود را دنبال می کند، حکومت اسلامی طالبان هم خواسته های خود را می خواهد پیاده کند؛ اما در این میان مردم افغانستان ضرر می کند.

خیرخواه افزود که حکومت سرپرست طالبان به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که مقام های دولت پیشین در حکومت شان سهیم شود؛ چون ۲۰ سال با دولت سابق جنگیدند و مقام های دولت پیشین از نظر طالبان فاسد و جاسوس بیگانه ها هستند.

این آگاه امور سیاسی تصریح کرد که تحریم های سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های جهانی علیه طالبان هیچ تاثیری بر این حکومت نخواهد داشت فقط تاثیر مستقیم آن بالای مردم افغانستان است.

از دید وی، اگر جدال بر سر حکومت همه شمول ادامه پیدا کند‌، عواقب آن شروع جنگ های داخلی خواهد بود. مردم از وضعیت بد اقتصادی شورش خواهند کرد و این عواقب خطرناک را سازمان ملل متحد و طالبان مدیریت نمی‌توانند.

در همین حال، سیدا گل؛ استاد دانشگاه و آگاه امور سیاسی گفته است که سازمان ملل متحد و همه کشورها به دنبال تامین منافع شان در افغانستان هستند، هدف سازمان ملل متحد به کرسی نشاندن چهره های فاسد دولت سابق در حکومت جدید است.

از نظر این استاد دانشگاه در حکومت فعلی چهره های مختلفی از همه اقوام حضور دارند؛ اما کشورها و سازمان ملل متحد به دنبال اعطای سهم به افراد وابسته به خودشان هستند.

با این حال، این آگاه سیاسی با بیان اینکه حکومت فعلی سرپرست است، افزود: در حکومت اصلی که طالبان می سازند باید بیشتر از همه اقوام و چهره ها را در آن سهیم کنند.

وی با بیان اینکه همه مقام های دولت پیشین فاسد نبودند، گفت که در دولت سابق افرادی هم بودند که در هیچ خیانت و فسادی دست نداشتند و طالبان هم باید از این افراد در حکومت شان استفاده کنند.

قابل یادآوری است که از تشکیل حکومت سرپرست طالبان در افغانستان بیش از پنج ماه می گذرد؛ اما سازمان ملل متحد و کشورهای جهان هنوز آن را به رسمیت نشناخته اند و دلیل آن را هم نبود همه اقوام و اقلیت ها در حکومت طالبان می دانند.

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن