افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

آیا استراتژی ناتو در افغانستان تغییر می کند؟

بررسی و نگاه دقیق به تحولات جهان نشان می دهد موضوع امنیت افغانستان که در یک و نیم دهه گذشته همواره از مسائل اصولی و قابل بحث ابر قدرت ها بود، امروز جایی در میان گفتگوهای بین الملل ندارد.

به عبارت دیگر می توان ادعا کرد مساله افغانستان هم اکنون به عنوان یک مساله منفی مطرح است و سیاست مداران دنیا ترجیح  می دهند با احتیاط و محافظه کاری از کنار آن عبور کرده و مانور چندانی روی آن ندهند.

برای اثبات این مساله که افغانستان دیگر در صدر توجهات بین الملل نیست کافی است نگاهی گذرا به انتخابات پیش روی ایالات متحده آمریکا بیندازیم. در دو دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همواره مساله افغانستان یکی از اصلی ترین مباحث میان کاندیداهای ریاست جمهوری بود اما در انتخابات پیش رو هیچ سخنی از آینده افغانستان و نقش ناتو در کشور به میان نیست. نامزدهای پیشتاز ریاست جمهوری آمریکا سعی می کنند با نادیده گرفتن مساله افغانستان و نقش ناتو در این سرزمین به هیچ وجه پای نقاط مبهم قضیه افغانستان را به مباحث باز نکنند.

اینکه افغانستان دیگر در اولویت های اول جهان نیست قبل از هر چیزی بیانگر این نکته است که افغانستان شدیدا به استراتژی های جدید احتیاج دارد. عملکرد ناتو در کشورمان نشان می دهد این سازمان تمایلی به ادامه جنگ در افغانستان ندارد. هنگامی که باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور افغانستان معرفی گردید وعده داد تا پایان دوران ریاست جمهوری خود تمام سربازان آمریکایی را از افغانستان خارج کند؛ اگرچه وی تاکنون به وعده خود عمل نکرده است اما سخنان او نشان می دهد تداوم نقش فعال ناتو در جنگ افغانستان چندان باب میل امریکا نیست.

جنرال جان کمپل، فرمانده سابق نیروهای ناتو در افغانستان در حالی جای خود را به جنرال جان نیکسون داد که نیاز به تغییرات بنیادین ناتو در افغانستان به وضوح احساس می شود. از زمانی که ماموریت ناتو در افغانستان از حالت جنگی خارج شد و ماموریت آموزشی و مشاوره ای به خود گرفت، حملات طالبان نیز شدت یافت تا جایی که سال اخیر یکی از خونین ترین سال های افغانستان نام گرفت. اگرچه ناتو در ماموریت جنگی خود نیز نتوانست نقش قابل قبولی در مدت یک و نیم دهه از خود بر جای بگذارد.

می توان گفت بی میلی ناتو به تداوم جنگ با طالبان و از سوی دیگر خشونت طلبی طالبان و فرار از مذاکرات صلح می تواند نشانگر این نکته باشد که دولت افغانستان، ناتو و سازمان های بین المللی باید تجدید نظری جدی در استراتزی خود در این خصوص انجام دهند.

حال این سوال مطرح است که تغییر فرمانده ناتو در افغانستان می تواند به تغییر استراتژی این سازمان منجر شود یا سیاست های ناتو همچنان با وضع سابق پیش خواهد رفت؟ این مساله مسلم است که نیروهای ناتو بیش از این نمی خواهند در افغانستان هزینه های گزاف داشته باشند. چنانچه تعداد نیروهای خود را از ۳۵ هزار به ۱۳ هزار تقلیل داده و امور جنگی را به نیروهای داخلی محول کردند. با این حساب دولت افغانستان باید تمرکز خود را بر روی مذاکرات صلح با طالبان جمع می کرد که تاکنون این امر نیز محقق نشده است.

با توجه به این دو امر، یعنی بی میلی جامعه بین الملل به موضوع صلح افغانستان و کمرنگ شدن مانور ناتو در کشور و از سوی دیگر تشدید خشونت های طالبان و فرار آنها از مذاکرات صلح می توان نتیجه گرفت افغانستان کماکان باید شاهد جنگ و چانه زنی های همراه با خشونت با طالبان باشد و موضوع صلح امری اسان و سهل الوقوع نیست. از طرفی موضوع داعش نیز چالش بزرگ دیگری است که خود مبحثی پیچیده داشته و برخی زوایای آن هنوز حل نشده است.

سید مصطفی موسوی مبلغ

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن