افغانستانتحلیلتیتر یک

آیا قوت های امنیتی افغانستان شورش خواهند کرد؟

 

روزنامه پاکستانی مدعی شد که طالبان افغان کمیسیونی با نام «دعوت و ارشاد» برای پیوستن نظامیان و پلیس افغانستان تشکیل داده است که در نتیجه پس از این اقدام بیش از ۷۰ نظامی ارتش و پلیس این کشور همراه با سلاح در ماه جاری به طالبان پیوسته‌اند.

به گزارش رشد، به نقل از «امت نیوز»، بر اساس منابع، پیوستن نیروهای ارتش افغانستان و پولیس به طالبان افغان باعث نگرانی نهادهای این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، احتمال شورش در ارتش افغانستان افزایش یافته زیرا بیش از ۷۰ نظامی ارتش و پولیس این کشور در ماه جاری به طالبان افغان پیوسته‌اند.

امت نیوز نوشته که بر اساس تازه ترین اطلاعات دریافت شده از کابل، بیش از ۷۰ نظامی افغانستان در ماه جاری همراه با سلاح خود به طالبان افغان پیوسته‌اند.

روزنامه پاکستانی همچنین نام ۳۵ نظامی افغان که به طالبان پیوسته‌اند را نیز در این گزارش آورده است.

طالبان افغان در شرق و جنوب شرق این کشور برای پیوستن نظامیان افغان به این گروه تلاش می‌کنند.

طالبان افغان برای چنین کاری کمیسیون دعوت و ارشاد را ایجاد کرده است تا نیروهای ارتش و مقامات پلیس را متقاعد کند که این گروه دشمن مردم و ارتش و پلیس این کشور نیست. هدف طالبان افغان تنها خروج  نیروهای آمریکایی، متحدین و سایر بازیگران خارجی از افغانستان است.

منابع می‌افزایند که این کمیسیون به مقامات ارتش و پلیس اطمینان می‌دهد که این مقامات پس از خروج نیروهای خارجی برکنار نخواهند شد.

بر اساس منابع، ده‌ها نیروهای ارتش و پلیس همراه با سلاح در ولایت «هلمند» و «نورستان» به طالبان افغان پیوسته‌اند.

طالبان افغان با تلاش کمیسیون دعوت و ارشاد که شامل علما و بزرگان قبایلی است اعلام کردند که ۶ کارمند امنیت ملی و ۳۷ نیروی امنیتی افغانستان در منطقه «کامدیش» در ولایت نورستان به این گروه پیوسته‌اند.

این در حالی است که ۳۳ کارمند پلیس و ارتش در منطقه «نادعلی» در ولایت هلمند در برابر طالبان افغان تسلیم شدند.

امت نیوز نام ۳۵ افراد تسلیم شده در برابر طالبان افغان را نیز منتشر کرده است.

علاوه بر این تعدادی از افراد تسلیم شده در مناطق «هلمند»، «ارزگان»، «پکتیا»، «زابل» و قندهار نام‌های خود را به دلیل تهدیدات امنیتی از سوی مقامات کابل پنهان کردند.

منابع می‌گویند که افراد تسلیم شده ارتش پولیس کلاشنیکوف، موتور، خودروهای نظامی را نیز به طالبان افغان تحویل داده‌اند.

این در حالی است که نام ۲۶ تن از افراد تسلیم شده ارتش و پولیس افغان در گزارش اول ژانویه سالجاری میلادی در این روزنامه منتشر شده‌ است.

از سوی دیگر، طالبان افغان ادعا کرده که در منطقه «گرشک» ولایت هلمند در حمله‌ای به پایگاه ارتش افغانستان دستکم ۲۳ نظامی را کشته است.

طالبان افغان همچنین دو مسلسل سنگین، ۶ کلاشنیکوف، یک خمپاره و سایر تجهیزات نظامی را به غنیمت گرفته است.

پنج نظامی و یک افسر مهم ارتش در جنگ جاری در مناطق «قرباغ» و «مکر» در ولایت غزنی نیز کشته شدند.

طالبان افغان همچنین ادعا کرد که پس از این عملیات، ارتش این کشور یک نفر با نام «مومن» در روستای «مهکم» در منطقه «شلگر» به اتهام حمایت از طالبان این کشور کشته است.

امت نیوز همچنین اطلاعاتی را به دست آورده است که بر اساس آن «عبدالرشید» فرمانده ارتش همراه با ۲۰ نفر نظامی دیگر در ولایت «بادغیس» شمال افغانستان توسط کمیسیون دعوت و ارشاد در برابر طالبان این کشور تسلیم شده‌اند.

این افراد تسلیم شده نیز سلاح زیادی به طالبان افغان تحویل داده‌اند.

منابع می‌افزایند که طالبان افغان دستور کار خود را برای فشار به دولت کابل تغییر داده‌اند و در حال حاضر برای پیوستن نیروهای ارتش و پلیس به این گروه تلاش می‌کنند.

طالبان افغان در ماه جاری در همه ولایت‌های افغانستان کمیسیون دعوت و ارشاد را با حضور فرماندهان مهم، علما و بزرگان قبایلی تاسیس کرده است.

این کمیسیون با خانواده‌های مختلف مقامات پلیس و ارتش دیدار می‌کند و همچنین مقاماتی که مرخصی به خانه‌هایشان برمی‌گردند، نیز ارتباط برقرار می‌کند.

طالبان افغان این مقامات را دعوت می‌کنند که حمایت و همراهی با آمریکا و مقامات کابل را ترک کنند و در اینصورت توسط طالبان کمک مالی خواهند شد.

طالبان افغان به این مقامات اطمینان می‌دهند که پس از روی کارآمدن این گروه، افراد ارتش و پلیس ارتقا درجه خواهند گرفت.

به گفته منابع نزدیک به طالبان افغان، این گروه تعدادی از مقامات مهم ارتش و پلیس افغانستان را با تلاش‌های کمیسیون دعوت و ارشاد متقاعد کرده است.

منابع به امت نیوز گفته‌اند که اگر این روند ادامه یابد، احتمال زیادی است که شورش در ارتش افغانستان صورت بگیرد.

طالبان می‌گویند که فرماندهان و افرادی که بر اساس تعصب زبان در ارتش استخدام شدند در کابل با آرامش نشسته‌اند و در حال جمع آوری ثروت هستند در حالی که نظامیان به مناطقی اعزام می‌شوند تا با طالبان افغان درگیر شوند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن