تحلیلتیتر یک

آیا ماه‌عسل حکمتیار و طالبان به پایان رسیده است؟

در سخنان دیروز گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان، نکاتی جلب توجه می‌کند که می‌توان آن را نقطه آغاز دوری او از طالبان دانست. حکمتیار از جمله افرادی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، با تمام توان از این گروه اعلام حمایت کرد و کابینه طالبان را بهترین ساختار دولتی در تاریخ معاصر افغانستان دانست. البته حکمتیار پس از آن که متوجه شد طالبان نه تنها به او بلکه به نزدیک‌ترین افراد خود نیز در قدرت سهم نمی‌دهند، به تدریج خود را از طالبان دور کرد تا جایی که اکنون به منتقد طالبان تبدیل شده است. مثلاً حکمتیار که جمعه ۱۸ قوس/آذر جزئیات سوءقصد به خود را توضیح می‌داد، بدون این که داعش را به انجام این حمله متهم کند، گفت:

«ملت شاهد است كه ما از روزى كه با حكومت كابل معاهده صلح را امضاء كرديم؛ تا امروز فقط مصروف مبارزه فكرى و سياسى بوديم؛ اما مى بينيد كه عده اى از جنايتكاران؛ همين را نيز تحمل نمى كنند؛ محراب و منبر ما، حلقه هاى درسى ما، مسجد و تلويزيون ما، تأكيد ما بر حل مسالمت آميز بحران كشور، مذاكرات صادقانه و بلا قيد و شرط بين الافغانى، تشكيل شورى منتخب كه اجماع ملى را تمثيل كند و به نمايندگى از مردم در مورد تمامى مسائل مهم ملى به شمول تصويب قانون اساسى جديد تصميم بگيرد و تمامى گروه ها به آن تمكين و التزام داشته و اصرار بر جنگ را كنار بگذارند؛ اما ديديد كه به مشوره ها و خواسته ها ما و تمامى ملت نه تنها اعتنائى ندارند و آن را تحمل نمى كنند بلكه تصميم مى گيرند اين مسجد را ويران كنند و نمازگزارانش را به خاك و خون بكشند.»

اگر دقت کرده باشید، تمامی موضوعاتی را که حکمتیار از آن به مشاوره و خواسته‌های خود یاد کرده، در گذشته از طالبان مطالبه شده است. در حقیقت، مخاطب این فراز از سخنان حکمتیار طالبان است که به شکل دوپهلو و تلویحاً این گروه را عامل سوءقصد به خود دانسته است.

حکمتیار در بخش دیگری از سخنان خود گفت:
«پس از شناخت عاملين اصلى؛ حساب مان را به آنان تصفيه خواهيم كرد.»

وی ادامه داد:
«ما مجبوريم تصميم خود را بگيريم؛ ملت را از شر اشرار مزدور و جانى نجات دهيم.»

با این که سخنان دیروز حکمتیار را می‌توان پایان همکاری و ماه‌عسل حزب اسلامی و طالبان دانست اما گذشته حکمتیار نشان داده است که او هر روز به رنگی درمی‌آید. لذا خبرنگاران و محققان نباید زود نتیجه‌گیری کرده و تحلیل خود را روی جدایی حکمتیار از طالبان بنا کنند ولی هرچه باشد، حکمتیار اکنون از طالبان ناامید شده است و به همین دلیل از این گروه انتقاد می‌کند.
عبدالله شیرزاد

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن