افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

آیا کارمل به روس‌ها دعوت‌نامه فرستاده بود؟

حامدکرزی درگفتگویی با تلویزیون NTV مسکو، ضمن ابراز ارادت به روسیه گفته است که حتا زمانی که شوروی به دعوت رییس جمهوروقت ببرک کارمل به افغانستان لشکرکشی کرد، دراوج جنگ، مکتب وشفاخانه می‌ساخت…این که روس‌ها به واقع درآن زمان چه می‌کردند وچرا حامد کرزی به آنان علاقمند شده است، بماند.

ایشان ازکجا کشف کرده اند که کارمل به روس‌ها دعوت‌نامه داده بود تا لشکرکشی‌ کنند؟ اسناد به جا مانده از حزب کمونیست شوروی نشان می‌دهد که تره‌کی وامین، بارها ازمسکوخواسته بودند که به افغانستان نیروبفرستد.

نیروهای شوروی پیش از۶ جدی ۱۳۵۸ با موافقت حکومت وقت دربگرام وخواجه‌رواش مستقر شده بودند. پس از دسامبر سال ۱۹۷۹ هم مسکو استقرار نیرودرافغانستان را براساس معاهده‌ای موجه می‌دانست که در۷ دسامبر ۱۹۷۸ بین تره‌کی و برژنف درمسکو امضا شده بود.

کارمل درهمان سخنرانی شب کرسمس ۱۹۷۹ می‌گوید که نیروهای شوروی براساس موافقت حکومت‌های گذشته مستقر شده اند…بد نیست که سیاست‌مدارها اول تحقیق کنند وبعد درمورد رویدادهای تاریخی نظربدهند.

تردیدی نیست که کارمل یک سویتیست ولیننیست تندرو بود و حضورنیروهای شوروی برایش توجیه ایدیولوژیک داشت، اما سندی‌ وجود ندارد که نشان دهد، روس‌ها به دعوت او آمده بودند.

فردوس کاوش

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن