افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

ابراز نگرانی اعضای کانگرس امریکا از صلح عجولانه با طالبان

شماری از اعضای کانگرس ایالات متحده امریکا، از توافق عجولانه با طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رشد، لیز چینی، عضو کانگرس امریکا از حزب جمهوری‌خواه، از دونالد ترمپ خواست که معاملۀ صلح با طالبان را نپذیرد.

به گفتۀ خانم چینی، توافق با طالبان معادل این‌ است که امریکا شکست خود را در برابر طالبان، داعش و القاعده قبول می‌کند.

این عضو کانگرس در مقاله‌یی در روزنامۀ واشنگتن پُست نوشت: امریکا نباید طبق تقسیم اوقاتی نیروهای خود را از افغانستان خارج کند که به طالبان تسهیلات را فراهم بسازد که تروریستان را محافظت کنند و آن‌ها در آینده بازهم پلان حملات بر غرب را ترتیب بدهند.

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در قطر بسر می‌برد و احتمالاً موافقت‌نامۀ صلح را با طالبان به امضا برساند.

لیز چینی، دختر دیک چینی معاون سابق رییس‌جمهور امریکا در صحبت با فاکس نیوز در مورد اعتماد به طالبان اظهار شک کرده است.

او گفت: “ارتباط طالبان با القاعده با قوت ادامه دارد، رهبران آنها با هم‌دیگر متحد هستند. آنها باهم در یک صف می‌جنگند. ما نمی‌توانیم به حیث یک همکار صلح بر آنها حساب کنیم و نمی‎توانیم از آنها پیمانی را بدست بیاوریم و نمی‌توانیم امنیت خود را به دست کسانی بدهیم که به اسامه بن لادن پناه داده بودند.”

لیز چینی می‌گوید طالبان به رهبر القاعده اسامه بن لادن زمانی پناه داده بودند که این سازمان از آن‌جا بر امریکا حمله کرد و طالبان هیچگاه به شکل واضیح القاعده را محکوم نکرده اند، برعکس افراد مسلح القاعده برای به‌قدرت رساندن امارت اسلامی با طالبان کمک می‌کنند.

لیز چینی افزود: امریکا اکنون امنیت خود را به دست دشمنی می‌دهد که بعد از حملات ۱۱ سپتمبر به القاعده پناه داده بود و مردم امریکا باید دلیل این کار را بدانند.

ادم کینزینگر، عضو دیگر کانگرس در تویتر خود نوشت: باخت در افغانستان به ساده‌گی تکرار اشتباهی خواهد بود که رییس جمهور سابق امریکا از حزب دموکرات بارک اوباما در عراق مرتکب شد. او نوشته است امیدوار است که رئیس جمهور ترمپ قبل از آنکه تصمیم مشابه این را بگیرد، عمیق فکر کند.

شماری از اعضای حزب جمهوری‌خواه در کانگرس بر بارک اوباما رییس جمهور سابق انتقاد می‌کنند که با بیرون کردن قوای امریکا از عراق راه را برای داعش باز کرد که بسیار ساحات را در منطقه تحت تصرف خود درآورد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن