افغانستانبرگزیده های سایت

احتمال از مخالفت روسیه بر لغو تحریم های ملل متحد علیه حکمتیار

روزنامه وال ستریت ژورنال از قول سخن گوی وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه نوشته است که این کشور پیشنهاد بیرون شدن نام حکمتیار را به حال تعلیق در آورده است و بررسی آن را نیازمند زمان بیشتر میداند.

اکنون که روسیه خواستار توضیحات درباره چگونگی بیرون شدن نام گلبدین حکمتیار ازفهرست سیاه سازمان ملل متحد شده است، روند برداشتن تحریم ها بر حکمتیار شش ماه به تعویق می افتد.

این موضوع یک هفته بعد از آن مطرح میگردد که اخیرا فرانسه یکی دیگر از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد از لغو تحریم ها علیه گلبدین رهبر حزب اسلامی مخالفت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می گوید که  مسکو موضوع  حذف کردن نام آقای حکمتیار را از فهرست سیاه  سازمان ملل به حالت تعلیق در آورده است, اما به  گونه کامل مخالف بیرون شدن نام او ازاین فهرست نیست.

ماریا زخارووا ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است:”روسیه مسأله بیرون شدن نام حکمتیار را به  تعلیق در آورده  است، اما جلو آن را نگرفته است. روسیه به وقت بیشتر نیازدارد تا این مسأله  را بررسی کند”.

اما محمد اسماعیل یکی ازچهره های جهادی کشور درگفتگو با طلوع نیوز به تمایل بیشتر مسکو به اوضاع افغانستان را  نشانه ازسرآغازفصل تازه یی ازجنگ و ویرانگری  درکشور گفته است.

نگرانی هایی وجود دارند که این تصمیم  روسیه، توافق نامه صلح حکومت افغانستان  با حکمتیار را پیچیده تر سازد، اما مسکو با مخالفت به  بیرون شدن نام رهبر حزب اسلامی  ازفهرست سیاه چی هدف هایی را  دنبال می کند؟

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی گفته است:”  ما امید وار استیم که روس ها بنابر اینکه مقروض ملت ها از لحاظ اخلاقی، از لحاظ انسانیو سیاسی استند و تخریب افغانستان بر می گردد به سیاست های غلط شوروی سابق که جانشین شان روس ها استند، امید وار استیم که همان فاجعه انسانی را  جبران کنند نه اینکه باعث فاجعه دیگر شوند”.

دخیل شدن دوباره روسیه در مسأله افغانستان و میزبانی مسکو از نشست سه جانبه چین، پاکستان و روسیه در باره طالبان و جنگ افغانستان، حکومت افغانستان را نگران ساخته است.

حمید عزیزی سخنگوی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار گفته است”:این یک بحث مهلت خواست دولت روسیه است و ما نگرانی خاصی را تا حالا نمی توانیم تصور کنیم”.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امورداخله گفته است:” هرنوع تماس با این گروپ ها بدون مشوره و خواست مردم افغانستان جفاست به حق تمامی قربانی هایی که ما در چند سال اخیر متقبل شدیم بر دفاع از افغانستان و مبارزه با تروریزم بین المللی”.

حکومت افغانستان  در ماه سپتمبرسال دوهزارو شانزده میلادی یک توافق نامه صلح را با حکمتیار  امضاء کرد و در ماه دسمبر در نامه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار برداشته شدن تحریم ها بر رهبر حزب اسلامی شد.

برداشته شدن این تحریم ها یکی از پیش شرط ها برای پیوستن گلبدین حکمتیار به روند صلح بوده است، اما تصمیم نهایی در باره بیرون شدن نام حکمتیار از فهرست سیاه، از سوی پنج عضو همیشگی شورای امنیت سازمان ملل متحد گرفته خواهد شد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن