افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

احتمال میرود نتایج نخستین انتحابات امروز اعلام شود

مسؤولان کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گویند که امروز (یک‌شنبه، ۱جدی) نتایج نخستین انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، یک عضو این کمیسیون، می‌گوید که گزارش نتایج بازشماری آرای هفت ولایت باقی مانده از سوی دبیرخانۀ این کمیسیون به اعضای کمیسیون مستقل انتخابات سپرده شده است و با بررسی این گزارش، کمیسیون انتخابات فردا نتایج نخستین انتخابات را اعلام خواهد کرد.

حبیب‌الرحمان ننگ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات دیروز (شنبه، ۳۰قوس) گفت:«یک تیم کار می‌کند که برای اعلام نتایج ابتدایی انتخابات گزارش‌های نتایج بازشماری  ولایت‌ها را گردآوری کند.»

محمد حنیف دانشیار، عضو کمیسیون مستقل انتخابات نیز بیان داشت: «نتایج ابتدایی را باید ما دقت کنیم به تفکیک ولایات، به تفکیک ولسوالی و به تفکیک مراکز و محلات و اگر خلایی در گزارش دارالانشأ وجود نداشته باشد ما نتایج را اعلام می‌کنیم.»

اما، دستۀ انتخاباتی عبدالله عبدالله ادعا می‌کند که در بازشماری آرای ۲۷ ولایتی که ناظران این دسته انتخاباتی حضور نداشتند، به سود دستۀ انتخاباتی محمد اشرف غنی تقلب صورت گرفته‌است و این دستۀ انتخاباتی بیش از هفت هزار شکایت را پس از اعلام نتایج نخستین انتخابات به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی خواهد سپرد.

بشیر احمد تینج، عضو این دستۀ انتخاباتی اظهار داشت: «آنچه را که در بغلان و بدخشان دیدیم ۹۰درصد تقلب‌هایی که صورت گرفته به نفع تیم دولت ساز است که آن را کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی باطل اعلام کرده‌است.»

اما، دستۀ انتخاباتی محمد اشرف غنی با رد این ادعاها از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد که نتایج نخستین انتخابات را به زودی اعلام کند.

داوود سلطان زوی، مسؤول فنی دستۀ انتخابات محمد اشرف غنی بیان داشت: «ما می‌‎گذاریم که کمیسیون انتخابات نتایج را اعلام کند. باز کمیسیون شکایت‌‎های انتخاباتی هم پروسه اش را طی کند. ما پیش‌داوری نمی‌کنیم به جای کمیسیون هم خود را قرار نمی‌دهیم و به کمیسیون هدایت هم نمی‌دهیم.»

با این همه، دستۀ انتخاباتی گلبدین حکمتیار که روند بازشماری آرا را تحریم کرده است پیش از گفته است نتایج نخسین انتخابات را نمی‌پذیرد.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز در اعلامیه‌یی، هشدار دادهد که هرگونه اعلام نتایج «تقلبی از انتخابات»، کشور را به بحران می‌برد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن