افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

اخراج دست جمعی کارمندان اداره‌ی مرکزی احصائیه

رئیس اداره‌ی مرکزی احصائیه ۱۱۸ کارمند این اداره را پس از اعتراض مدنی، از وظایف‌شان منفک کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، شماری از کارمندان این اداره که در مقابل ساختمان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی دست به تجمع اعتراضی زده‌اند،

این اعتراض کننده گان به رسانه ها گفته است که رییس اداره‌ی ملی احصائیه  و معلومات ظهر روز دوشنبه، بیست‌وسوم ثور به اطلاع کارمندان رسانیده است که از وظیفه منفک شده‌اند.

کارمندان منفک شده می‌گویند که اداره احصائیه  دلیل این انفکاک را کمبود بودجه عنوان می‌کنند و به آنان گفته شده است که دو ماه از معاش کاری‌شان نیز اجرا نخواهد شد.

به گفته‌ی این کارمندان، رییس اداره‌ احصائیه و معلومات گفته است که قرارداد این کارمندان شش ماه اعتبار داشت و حالا به اتمام رسیده است.

در همین حال، کارمندان معترض می‌گویند که پیش از ادغام اداره‌ ثبت احوال و نفوس با اداره احصائیه و معلومات، به عنوان «ریزرف» از طریق امتحان کمیسیون اصلاحات اداری استخدام شدند و دوماه وظیفه نیز اجرا کرده‌اند که پس از ادغام دو اداره، این قرارداد شش ماه دیگر تمدید شده است.

به گفته‌ی این کارمندان، توسط رییس اداره احصائیه و معلومات به اطلاع آنان رسانیده شده است که در صورت منصرف شدن از اجرای معاش «دو ماه پیش از ادغام»، می‌توانند تا دوماه دیگر در این اداره به کار ادامه دهند. اداره ثبت احوال و نفوس در ۲۷ دلو سال گذشته به اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات مدغم شد. این اداره که پیش از این به نام اداره‌ی مرکزی احصائیه یاد می‌شد، به اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات تغییر نام یافته است.

این در حالی است که روز گذشته مسوولان وزارت مالیه اعلام کردند که معاش ۲۵۳ کارمند بخش توزیع تذکره‌ی الکترونیک، که افراد منفک شده را نیز شامل می‌شود، طی هفته جاری اجرا می‌کنند.

به گفته‌ی کارمندان معترض، اداره ملی احصائیه  و معلومات از ۲۵۳ کارمندی که در مرکز و ولایات به شکل ریزرف انتخاب شده بودند، فقط ۱۱۸ نفر کارمندان کابل را که به خاطر اجرا نشدن معاش‌های‌شان «اعتراض مدنی» کرده بودند، منفک کرده است. قرارداد این کارمندان از ماه عقرب آغاز شد و تا ختم جوزا اعتبار دارد.

در همین حال، عبدالفرید احمد، سخن‌گوی کمیسیون اصلاحات اداره‌ی تایید می‌کند که این کارمندان معترض در برابر ساختمان این کمیسیون دست به اعتراض زده‌اند. او  افزود که این افراد بر اساس نیاز اداره ملی احصائیه و معلومات استخدام شده‌اند و کمیسیون اصلاحات اداری در تلاش است که در این مورد با اداره ملی احصائیه و معلومات گفت‌وگو کند.

به گفته‌ی این کارمندان، زدوبندها میان همایون محتاط، رییس سابق اداره ثبت احوال و نفوس و جاوید رسولی رییس فعلی اداره ملی احصائیه و معلومات، باعث اخراج آنان از این اداره شده است. این کارمندان هشدار می‌دهند که به اعتراض‌های مدنی ادامه می‌دهند.

با وجود تماس‌های مکرر، روح‌الله احمدزی، سخنگوی اداره ملی احصائیه و معلومات حاضر به گفت‌وگو با ما در این باره نشد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن