افغانستانبرگزیده های سایتجهان

ادارۀ ترامپ فشار بالای پاکستان را بیش تر کند

ریاست اجرایی می‌گوید حکومت افغانستان نیازمند تنش‌زدایی با پاکستان است و دفاع از طالب، داعش، القاعده و تروریزم به نفع هیچ کشوری نیست.

مجیب‌الرحمان رحیمی، سخن‌گوی رییس اجرایی در یک نشست خبری در کابل گفت پاکستان کشور هم‌سایۀ افغانستان است که میان دو کشور مرز مشترک و تهدیدهای مشترک وجود دارد و ادامۀ روند کنونی به نفع هیچ کشوری نیست.

آقای رحیمی در مورد خواست حکومت افغانستان از ادارۀ جدید امریکا به رهبری دونالد ترامپ یادآور شد که باید فشارهای آن کشور بالای پاکستان افزایش یابد.

او به خبرنگاران گفت که روابط بین کابل و واشنگتن بر اساسات و بنیادهای محکم استوار است که توافق‌نامۀ استراتیژیک و قرارداد امنیتی میان دو کشور وجود دارد و هردو کشور قربانی‌ها و فداکاری‌های زیادی را در امر مبارزه با تروریزم انجام داده‌اند.

سخن‌گوی رییس اجرایی افزود که امیدوار ادامۀ این هم‌کاری‌های امریکا هستیم و یکی از لازمه‌های هم‌کاری، فشار بالای پاکستان در مبارزه با تروریزم در منطقه‌است.

رحیمی با اشاره به موقف ترامپ در زمان کارزارهای انتخاباتی‌اش در برابر پاکستان و حضور چهره‌های کارکرده‌در افغانستان در کابینه‌اش، اضافه کرد که امیدوار هستیم ادارۀ جدید امریکا با درک خوب‌تر و روشن‌تر از وضعیت نظامی در افغانستان داشته باشد.

این در حالی‌ست که بسیاری‌ها پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به این باوراند که احتمالا موقف واشنگتن با توجه به برخی از ملاحظه‌ها در مورد اسلام‌آباد جدی‌تر خواهد شد.

هرچند ترامپ پس از پیروزی‌اش در گفت‌گوی تلفنی با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، آن کشور را شگفت‌آور خوانده گفت که دوست دارد با شریف و از کشور پاکستان دیدار کند.

در همین حال سخن‌گوی ریاست اجرایی گفت که عبدالله عبدالله طی تماس تلفنی با بارک اوباما رییس جمهور امریکا، در مورد هم‌کاری‌اش با افغانستان به نماینده‌گی از مردم افغانستان تشکری کرد.

بارک اوباما که تا یک روز دیگر کاخ سفید را ترک خواهد گفت، به رییس اجرایی حکومت افغانستان در این گفت‌گوی تلفنی تعهد سپرده که پس از این هم به عنوان یک شهروند امریکا آماده‌است در دفاع از داعیۀ افغانستان و مبارزه با تروریزم و آمدن صلح در منطقه کنار مردم افغانتسان باشد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن