افغانستانبرگزیده های سایت

ادعای بدرفتاری جنسی با ۵۴۶ دانش‌آموز در لوگر ثابت نشد

هیأت حقیقت‌یاب مجلس نماینده‌گان امروز چهارشنبه، چهارم جدی، نتایج تحقیقات خود درباره ادعای بدرفتاری جنسی با ۵۴۶ دانش‌آموز مکتب در لوگر را در نشست عمومی مجلس ارایه کرد و گفت که موفق به اثبات این ادعا نشده است.

این هیأت که تحقیقات خود را حدود یک ماه پیش آغاز کرده بود، اعلام داشت، اعضای جامعه مدنی لوگر که موضوع بدرفتاری جنسی با کودکان دانش‌آموز در مکاتب این ولایت را با روزنامه انگلیسی‌زبان «گاردین» در میان گذاشته بودند، حاضر نشدند با هیأت حقیقت‌یاب مجلس نماینده‌گان گفت‌وگو کنند و مدارک خود در این زمینه را در اختیار این هیأت قرار دهند.

هیأت مذکور مدعی است که بر اساس گفته‌های مسوولان معارف در لوگر، پس از رسانه‌ای شدن موضوع بدرفتاری جنسی با ۵۴۶ دانش‌آموز مکتب در این ولایت، از میزان دانش‌آموزان مکاتب لوگر کاسته شده است.

اسدالله شهباز، رییس هیأت حقیقت‌یاب مجلس نماینده‌گان، گفت که آن‌ها به رغم تلاش‌های مکرر موفق نشدند با موسی محمودی، رییس جامعه مدنی لوگر، گفت‌وگو کنند.

موسی محمودی کسی است که روزنامه «گاردین» به نقل از او گزارش داده بود که آموزگاران در شش مکتب، ۵۴۶ دانش‌آموز را مورد آزار جنسی قرار داده‌اند.

اسدالله شهباز هم‌چنان گفت که نهادهای مسوول ولایت لوگر نیز به استعلام‌های این هیأت پاسخ منفی داده‌اند و گفته‌اند تا کنون حتا یک مورد بدرفتاری جنسی با دانش‌آموزان مکتب در این نهادها ثبت نشده است.

رییس هیأت حقیقت‌یاب مجلس نماینده‌گان می‌گوید که آموزگاران و باشنده‌گان ولایت لوگر در دیدار با آن‌ها، خواستار بررسی شفاف این ادعا و مجازات موسی محمودی، فرید استانکزی و متین سروری، به ترتیب رییس و اعضای جامعه مدنی لوگر شده‌اند.

در تشکیل هیأت حقیقت‌یاب مجلس نماینده‌گان، خالد مومند، شاه‌پور حسین‌زی، آصف نبی‌زی و هما احمدی از نماینده‌گان لوگر، نوریه حمیدی نماینده بغلان، نعمت‌الله کریاب نماینده خوست و ننگیالی لونگ و رسول‌خان کوچی از نماینده‌گان کوچی‌ها شامل بودند. ریاست این هیأت را اسدالله شهباز از نماینده‌گان بغلان بر عهده داشته است.

قابل یادآوری است که رییس و اعضای جامعه مدنی لوگر که ادعای بدرفتاری جنسی با ۵۴۶ دانش‌آموز در این ولایت را مطرح کرده بودند، حدود یک‌ ماه پیش توسط امنیت ملی گرفتار شدند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که این افراد فعلاً در یک مکان امن به سر می‌برند.

موسی محمودی پیش از این گفته است که روزنامه «گاردین» صحبت‌هایش را تحریف کرده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن