برگزیده های سایتجهان

 ارتباط مقامات افغان‌ با سازمان سیا را فاش کرد

وزارت امور خارجه آمریکا از فاش شدن ایمیل نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ این کشور در مورد مقامات افغانی که از سازمان سیا حقوق دریافت می‌کردند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رشد، به نقل از فاکس نیوز وزارت امور خارجه آمریکا یکی از ایمیل‌های هیلاری کلینتون در مورد آن دسته از مقامات افغانی که برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا سیا کار می‌کردند را فاش کرد.

براساس اطلاعات زمانبندی شده، احتمالا این ایمیل به گزارش تایمز در ماه اکتبر ۲۰۰۹ میلادی بر می‌گردد که احمد ولی کرزی برادر حامد کرزی رئیس جمهور وقت افغانستان از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حقوق دریافت می‌کرده است.

احمد ولی کرزی رئیس شورای ولایتی قندهار در سال ۲۰۱۱ میلادی در منزل شخصی خود توسط یکی از نزدیکان خود به قتل رسید.

همچنین در گزارش دیگر تایمز در ماه آگوست ۲۰۱۰ میلادی، آمده بود که حامد کرزی در حالی از «محمد ضیاء صالحی» حمایت کرده که وی در لیست حقوق بگیران سازمان سیا قرار داشت.

محمدضیا صالحی در دوران حکومت حامد کرزی عضو شورای امنیت ملی افغانستان بود که به جرم جاسوسی برای سازمان سیا، پول شویی و فساد اداری در این کشور دستگیر شد که با مداخله و حمایت کرزی از این اتهام تبرعه شد.

فاکس نیوز رسانه آمریکایی با منتشر کردن این مطلب نوشت که بحث افراد خارجی که با دولت آمریکا همکاری می‌کنند پیامدهای منفی امنیتی را افزایش می‌دهد.

در دستورالعمل امنیت داخلی که توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به امضاء رسید، تصریح شده که افشای غیرمجاز به عنوان آسیب زدن به امنیت ملی آمریکا فرض می‌شود.

دولت اوباما ماه گذشته تأکید کرد که حدود ۲۲ ایمیل کلینتون حاوی اطلاعات «فوق محرمانه» می‌باشد که وزارت امور خارجه آمریکا مجبور شد تا از انتشار آنها خودداری کند.

این در حالی است که هیلاری کلینتون اظهار می‌کند که هیچ اطلاعات محرمانه‌‎ای  را از طریق ایمیل شخصی خود دریافت و یا ارسال نکرده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن