برگزیده های سایتجهان

ارتش نایجریه بر کشتار شیعیان سرپوش گذاشته است

گروه عفو بین‌الملل ارتش نایجریه را به تلاش برای سرپوش گذاشتن بر کشتار صدها نفر از شیعیان متهم کرده است. این گروه می‌گوید ارتش نایجریه شواهد مربوط به این واقعه را از میان برده است.

ارتش نایجریه متهم است که در شهر زاریا بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای «جنبش اسلامی نایجریه» به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی، روحانی شیعه را قتل عام کرده و در گور دسته جمعی دفن کرده است.

گروه عفو بین‌الملل می‌گوید یک شاهد عینی دیده است که سربازان ارتش نایجریه کسانی را زنده سوزانده‌اند. ارتش نایجریه هواداران شیخ زکزاکی را متهم می‌کند که قصد داشته‌اند فرمانده ارتش را هنگام بازدید از شهر زاریا ترور کنند، اما این گروه شیعه چنین اتهامی را رد می‌کند.

سخنگوی ارتش نایجریه از گزارش عفو بین‌الملل انتقاد کرده و آن را فاقد عینیت دانسته است. سخنگوی ارتش نایجریه گفته است دولت این کشور در این باره تحقیق می‌کند.

اما گروه عفو بین‌الملل می‌گوید شواهد مربوط به واقعه زاریا از میان رفته است و به گفته یک منبع شفاخانه ای ارتش در بخشی‌ از تلاش‌هایش برای سرپوش گذاشتن روی کشتار، سردخانه دانشگاه زاریا را پلمب کرده تا اجساد را جا به جا کند.

همچنین ادعا شده که سربازان خون را از خیابان‌ها شسته و پوکه‌ها را جمع کرده‌اند. علاوه بر اینها ارتش نایجریه متهم شده که ساختمان‌های محل قتل شیعیان را با بولدوزر خراب کرده تا شواهد مربوط به واقعه از بین بروند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن