افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

ارتش پاکستان با استفاده از کمک های امریکا پشتون ها را قتل عام می کند/ وضعیت پشتون ها در پاکستان چگونه است؟

امتیاز وزیر می گوید در شانزده سال اخیر حداقل هفتاد هزار پشتون کشته شده است.

امتیاز وزیر، رئیس فدراسیون دانشجویی پشتون، جناح دانشجویی حزب ملی عوامی پاکستان، از وزیرستان شمالی به خیبرپشتونخوا نقل مکان و در این منطقه قبایلی که به صورت فدرالی اداره می شود کار کرده است. وی سه سال را به عنوان تبعید در افغانستان زندگی  کرد و سه ماه پیش به امارات متحده عربی رفت و هم اکنون در هند تقاضای پناهندگی داده است.

امتیاز وزیر در مصاحبه ای اختصاصی با رسانه «دی ویک» گفت پاکستان با طرح مساله کشمیر در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی خواست توجه افکار عمومی را از نگرانی های موجود نسبت به کشتار و نابودی اقلیت های قومی و مذهبی در پاکستان منحرف کند.

وی تاکید کرد اقلیت های مذهبی و قومی در پاکستان در کنار دولت هند و مردم صلح طلب کشمیر ایستاده اند.

متن دقیق مصاحبه به صورت زیر است؛

آیا این نخبگان یا رسانه ها در پاکستان هستند که با طرح موضوع کشمیر سعی کرده اند قتل عام پشتون ها را نادیده بگیرند؟

البته، مقامات پاکستانی و رسانه های این کشور مدام در مورد جامو و کشمیر و از دست رفتن موقعیت خاص در این منطقه سخن می گویند تا توجه افکار عمومی را از موضوعات اصلی مانند تروریزم دولتی، تورم، فقر، قربانی سیاسی به بهانه حسابدهی و از همه مهمتر تلاش اقلیت ها در پاکستان منحرف بسازند. جدای از این، پاکستان در مورد مساله کشمیر به دنبال جلب حمایت های بین المللی ست و تلاش دارد حلقه ای خاص در درون مردم کشمیر را فریب دهد در حالیکه تنها با احساسات آنها بازی می کند و چیزی جز اهداف شیطانی خود را در سر ندارد. اقلیت های مذهبی و قومی در یک نگرانی خاص هیچگاه دیدگاه و اظهار نظر مقامات پاکستانی در  مورد کشمیر را باور نکرده در کنار مردم صلح طلب کشمیر و دولت هند ایستاده اند. در عین حال از مقامات دو کشور هند و پاکستان می خواهیم موضوع کشمیر را از راه گفت و گوهای دوجانبه حل کنند.

تصور می کنید اظهارات دولت پاکستان در مورد کشمیر مورد قبول کشورهای جهان قرار بگیرد؟

پاکستان نسبت به اظهارات تبلیغات گونه خود در مورد کشمیر نتوانسته توجه زیادی به خود جلب کند و بیشتر جهان اسلام به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی ادعاهای پاکستان را در کثافت دانی انداخته اند. هم اکنون و پس از به حاشیه رانده شدن پاکستان در منقطه نگرانی اعزام تروریست های بیشتر پاکستانی به کشمیر و دیگر نقاط جهان وجود دارد. بنابراین دولت هند و خانواده بزرگ حقوق بشر بین الملل باید تعهد خود را حفظ کنند و حکومت پاکستان نسبت به تمام موقعیت های ناگوار پاسخگو باشد.

وضعیت پشتون ها در پاکستان چگونه است؟

سیاست حکومت پاکستان این است که به بهانه مبارزه با تروریزم روند قتل عام پشتون ها را به پیش ببرد و با ادعاهای دروغ جامعه جهانی را فریب داده سرکوب پشتون را ادامه دهد. رسانه ها به طور کامل کنترل می شوند و احزاب سیاسی دوباره بازنگری شده اند. ما از خانواده حقوق بشر بین الملل به ویژه ایالات متحده امریکا می خواهیم فشار لازم بر پاکستان را وارد کنند تا اجازه دهد نهادهای حقوق بشری بین المللی و رسانه ها در مورد فشار نظامی، پایمال شده حقوق انسانی و تروریزم دولتی پاکستان در خاک پشتون ها تحقیقات لازم را انجام دهند. پشتون ها تروریست نیستند. تروریزم و تندروی دینی توسط پاکستان تحمیل شده تا از خاک ما به عنوان سنگری برای خونریزی در افغانستان و حمله به نیروهای ائتلاف استفاده نماید. امریکا باید هرچه سریع تر کمک های ملکی و نظامی اش به پاکستان را قطع کند و به همکاری اش با پاکستان به  عنوان یک متحد بزرگ غیر ناتو پایان دهد. مدعی هستیم که نظامیان پاکستان از کمک های امریکا برای قتل عام پشتون ها و دیگر اقلیت های مذهبی و قومی استفاده می کند در حالیکه تروریستان آزادانه در سراسر این کشور گشت و گذار می کنند. در شانزده سال اخیر نظامیان پاکستان بیش از هفتاد هزار پشتون را کشته و تعداد زیادی را به اجبار ناپدید ساخته است. نظامیان پاکستان به بهانه نابودی تروریزم در نقاط مرزی که به نوعی کمربند پشتون ها به حساب می آید چندین و چند عملیات نظامی انجام داده و در پایان هر عملیات اعلام کرده که گروه تروریستی را نابود کرده است درحالیکه گروه های تروریستی مانند «شبکه حقانی، جماعت الدعوه و لشکر طیبه» هنوز در این کشور فعال هستند.

حکومت پاکستان تو را به همکاری با امنیت ملی افغانستان و ناآرام ساختن پشتونستان متهم می کند. نظرتان چیست؟

تلاش و فعالیت من کاملا صلح آمیز و سیاسی ست. شکی نیست که من سه سال در افغانستان در تبعید به سر می بردم و حکوت افغانستان غذا و سرپناه در اختیار من قرار داده بود. تلاش سختی کردم تا حمایت حکومت افغانستان از مردم خود را جلب نمایم. در طول تاریخ حکومت هند به عنوان یک کشور دوست نسبت به پشتون ها رفتار کرده است. سال هاست که مردم هند و پشتون ها به عنوان دو همسایه خوب با صلح و آرامش در وزیرستان شمالی و دیگر مناطق پشتون نشین زندگی کرده اند. ما برای رسیدن به یک  هماهنگی مشترک تلاش کرده ایم روابط خود را تقویت نماییم. همه می دانند که حکومت پاکستان از بدو تاسیس در سال ۱۹۴۷ تاکنون اتهامات بی اساسی را علیه رهبری پشتون ها مطرح کرده است. خان عبدالغفار خان(باشا خان) و خان عبدالصمد خان اچیکزی(خان شهید) به جاسوس افغانستان و هند متهم شدند. خان عبدالولی خان، اسفندیار ولی خان و محمود خان اچیکزی خائن معرفی شدند. امروزه، رهبر جنبش محافظت از پشتون ها در معرض اتهامات مشابه قرار دارد. همین به من هم برچسب همکاری با امنیت ملی افغانستان را زده اند. امنیت ملی از ارگان های ملی افغانستان است و ما به آن احترام گذاشته آرزوی قدرت بیشتر، نظم و میهن پرستی بیشتر را برای این نهاد ملی افغانستان داریم. اتهامات حکومت پاکستان به خود را به طور کامل رد کرده تاکید می کنم نه مامور امنیت ملی افغانستان هستم و نه به دستور آن عمل می کنم. ما افراد سیاسی هستیم. قبل از این و زمانیکه رئیس فدراسیون دانشجویی پشتون در خیبرپشتونخوا بودم نیز حکومت پاکستان و عاملان جنگ نیابتی این کشور مرا به مزدور غرب بودن متهم می کردند. مطمئن هستم پس از سفر به هند و امریکا حکومت پاکستان مرا به مامور سی آی ای و استخبارات هند بودن متهم خواهد کرد که به آن اهمیتی نمی دهیم.

فکر می کنید بازگشت طالبان خشونت بیشتری را به خیبرپشتونخوا خواهد آورد؟

حضور طالبان در کمربند پشتون در پاکستان در حال افزایش است. طالبان افغان و شبکه حقانی آزادانه فعالیت می کنند، دفاتر تازه برای طالبان خود در نقاط مختلف خیبرپشتونخوا و بلوچستان باز شده است. به همین ترتیب حکومت پاکستان روی یک جنگ نیابتی تازه کار می کند. جلب و جذب و آموزش طالبان در سطح گسترده ای ادامه دارد. ترس این وجود دارد که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نظامیان پاکستان در سطح گسترده ای تمام حرکات حقوق مدنی را سرکوب خواهد کرد و از جنگ نیابتی خود بهره خواهد برد. نظامیان پاکستان و طالبان برای سرکوب کردن صدای ما برای حقوق مشروع مان همکاری نزدیک خواهند کرد. با این حال باید گفت که حذف حرکات مدنی و احزاب سیاسی ملی پشتون در حد یک رویا باقی خواهد ماند. خشونت احتمالی پاکستان در همکاری با طالبان برای خاموش کردن صدای عدالت خواهی ما سبب خواهد شد مردم ما نسبت به وفاداری خود به پاکستان و تندروی مذهبی تجدید نظر کنند. علاوه بر این جنگ نیابتی تازه پاکستان زمینه را برای دخالت جامعه بین الملل در پاکستان برای نابودی تروریزم و فراهم ساختن حقوق اساسی اقلیت های مذهبی و قومی فراهم خواهد ساخت، اقلیت هایی که سال هاست سرکوب شده اند. اقلیت ها خواهند توانست در محافل بین المللی نسبت به سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن