افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

از ازدواج‌های اجباری و زیر سن جلوگیری کنید!

وزارت های اطلاعات و فرهنگ و امور زنان کشور امروز سه‌شنبه نشستی را تحت عنوان “پلان ملی عملیاتی برای محو ازدواج‌های کودکان و زیر سن” در کابل برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ رولا غنی بانو اول کشور که در این مراسم صحبت می کرد گفت: ازدواج‌های زیرسن و اجباری یک پدیده بسیار غم انگیزه برای اطفال افغانستان است.
رولا غنی با بیان اینکه ازدواج‌های اجباری و زیرسن خلاف آموزه های دینی است گفت: ما نباید خلاف قانون اسلام و قوانین وضعی حقوق بشری عمل کنیم.
بانوی اول افزود: ازدواج های اجباری و زیرسن از یک طرف اصل رضایت طرفین ازدواج کننده را برهم زده و از جانب دیگر دوران شیرین کودکی را از اطفال می گیرد.
وی از خانواده‌های افغان خواست که بگذارند فرزندان شان به سن قانونی ازداوج برسند و از ازدواج‌های اجباری پرهیز کنند.
در این نشست پیام سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز توسط بانو حبیبه وهاج مشاور امور زنان معاون دوم قرائت گردید که در آن بر محو ازدواج‌های اجباری و زیرسن تاکیده شده است.
در پیام سرور دانش آمده که هنوز هم در بسیاری مناطق افغانستان به رضایت طرفین ازدواج کننده توجه صورت نمی گیرد.
سرور دانش در پیام خود اظهار امیدواری نمود که با چنین برنامه‌ها می‌توان خانواده‌ها را از عواقب ناگوار ازدواج‌های اجباری و زیرسن با خبر ساخت.
سید کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: رهبری حکومت وحدت ملی متعهد بر محو ازدواج‌های اجباری و زیر سن است.
وی می گوید: ما برنامه های کمپاین محو ازدواج‌های زیر سن را در ولایت هرات و مزار شریف نیز آغاز کردیم و آهسته آهسته به سایر ولایات گسترش خواهیم داد.
داکتر بنیس نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید: دخترها بازیچه نیست که با آنها برخورد غیرانسانی و غیرقانونی صورت گیرد.
وی افزود: بر اساس گزارش‌ها، پنجاه هزار زن در جهان ازدواج‌های زیر سن کرده‌اند و ۳۰ درصد آن در افغانستان می باشد.
محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن