اجتماعیبرگزیده های سایت

از اولین دور فراغت دانشجوبان انستیتوت رسانه ای نی در کابل تجلیل شد

انستیتوت رسانه ای نی طی مراسم باشکوهی از اولین دور فراغت دانشجویان این انستیتوت تجلیل به عمل آورد.

سخنرانان محفل فراغت دانشجویان انستیتیوت رسانه‌ی نی گفتند که خبرنگاران باید بدور از تعصبات به وظیفه مقدس خود بپردازد، زیرا اکنون تعصبات قومی، مذهبی و زبانی افغانستان را به سوی نابودی کشانیده است.

به گزارش خبرگزاری رشد: دانشجویان انستیتوت رسانه ی نی عصر روز گذشته فراغت خود را با حضور چهره های نخبه و برجسته رسانه ی و خانواده های دانشجویان جشن گرفتند.

مجیب خلوتگر رئیس اجرائی انستیتوت رسانه ی نی می گوید که در افغانستان بیش از ۱۲ و نیم هزار خبرنگار فعالیت دارند و همه خبرنگاران مسئولیت ۳۰ ملیون نفوس را دارند چون آنها بر ذهنیت شهروندان حکومت می کند.

وی افزود: اکنون به جزء از چند صد نفر، همه مردم افغانستان همانند رمه‌ها مدیریت می‌شوند و این وظیفه خبرنگاران است که بدون تعصب در امر اطلاع رسانی دقیق کوشا باشند.

رئیس اجرایی نی خاطرنشان کرد: وظیفه خبرنگاران است که با واژه های خود جنایت را آشکار سازد چون امروزه تعصبات قومی، مذهبی، زبانی و جغرافیایی افغانستان را بسوی نابودی کشیده است.

آقای خلوتگر افزود: در سال گذشته بیش از ۹۵ خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته بود.

مجیب خلوتگر این آمار‌ها را نگران کننده خواند و ابراز کرد: در سال گذشته۱۳۹۳ چهار مورد قتل و در سال جاری ۹ مورد قتل عیله خبرنگاران صورت گرفته بود.

وی در اخیر سخنانش فراغت دانشجویان انستیتیوت نی را یک گام جدید برای اطلاع رسانی خواند و از آنها خواست تا برای آزادی بیان و آزادی افغانستان تلاش کنند.

در همین حال سیدجواد نهضت آمر انستیتیوت‌های وزارت معارف، نقش رسانه‌ها را در تغییرات اجتماعی مؤثر خواند و گفت: رسانه‌ها می‌تواند در راستای بیان واقعیت ها، آگاهی دهی به مردم، مسیر دهی به دولت در ابعاد مختلف نقش اساسی را بازی کند، زیرا آنها منحیث یک قدرت جدید در جهان معرفی شده است.

نهضت تصریح کرد: رسانه‌ها در گفت و‌گو‌های تمدنی اساسی ترین نقش را بازی می‌کند و در حوزه‌های وحدت انسان‌ها، بیان ارزش‌ها، ترویج و ایجاد فرهنگ و معرفی افراد خائن می‌تواند نخستین گام را بردارد.

وی با بیان اینکه بعضی از رسانه‌ها در افغانستان به رسالت خود عمل نمی‌کند تصریح کرد: دخالت حلقه‌های سیاسی و اقتصادی باعث می‌گردد تا رسانه‌ها نتواند به وجه خوب فعالیت کند.

آمر انستیتیوت‌های وزارت آموزش و پرورش از علمای کشور خواست تا رسالت خبرنگاران را تبلیغ کنند و به مردم آشکار سازد.

سلما رسا، یکی از فارغین گفت: افغانستان بر اساس سعی و تلاش نیاکان ما به این موقف رسیده است و ما نیز تلاش می‌کنیم با وجود اوضاع بد امنیتی، این میراث را به بلندای موفقیت برسانیم.

وی وضعیت بد امنیتی و چالش بیکاری در کشور را از مشکلات فرا‌روی جوانان عنوان کرد و افزود: دولت باید زمینه را فراهم کند تا همه جوانان و تحصیل یافته‌ها بتواند به شغل دلخواه خود دست یابد.

رسا از گروه‌های هراس‌افگن خواست تا به روند صلح پیوسته و در راستای آبادی افغانستان تلاش کنند تا باشد که دیگر افغان‌ها محتاج خارجی‌ها و آمریکا نباشد.

این دانشجوی افغان از جوانان خواست تا دست از فیسبوک و غیره شبکه‌های مجازی که برای آنها یک سرگرمی را به وجود آوره، بردارند و رو بسوی علم و دانش بیاورند.

سید حجاز احسانی/کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن