اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

از خشونت ها به نام فرهنگ و دین یاد می شود

مساله حقوق زن یک متاع وارد شده از بیرون و خارج نیست. بلکه مساله ای انسانی و اسلامی و دینی است و یک اصل اسلامی محسوب می شود

امروز چهارشنبه ۱۲ عقرب ۱۳۹۵ سومین روز کنفرانس زنان دیپلمات افغانستان در کابل برگزار شد.

داکتر عبدالله رییس اجرایی با حضور در این مراسم گفت: جنگ های بیشمار و شدید و طولانی مدت در افغانستان بر روان زن و مرد و کودک افغانستان تاثیر منفی گذاشت و خشونت را برای شهروندان این کشور به ارمغان آورد. آن خشونت خشونتی بود که مردم ما یکدست و یکپارچه رد کردند و رنجی بزرگ بر ملت و مردم تحمیل شد.

وی، جنگ را عامل ازیاد و ایجاد خشونت ها می داند و می گوید: این وضعیت مسوولیت ما را بیشتر می کند تا به کاهش خشونت در جامعه بیشتر تلاش کنیم. همه مردم باید خود را مسوول بدانند تا برای کاهش خشونت ها در افغانستان تلاش کنیم. در این ناملایمتی های افغانستان فقط مردان نبوده اند که قربانی داده اند و در این جنگ تلاش کرده اند بلکه زنان افغانستان قربانی های بیشتری داده اند و تلاش های زیادی نیز کرده اند و ضرور است که راه و خاطره شان زنده نگاه داشته شوند. امروز هم وقتی نیروهای امنیتی ما قربانی می دهند بیشترین رنج را مادران و زنان کشور ما می برند. وقتی جنازه ای به خانه می رسد ما فقط ارقام آن را می شنویم اما رنج آن را مادران و زنان ما می بینند.

داکتر عبدالله افزود: مردم ما در معرض یک آزمایش بسیار بزرگ قرار گرفته اند اما بدرستی راه خود ایمان دارند و به غلط بودن راه دشمنان خود باور دارند.

رییس اجرایی، با بیان اینکه در راستای کاهش خشونت ها در افغانستان اقدام هایی صورت گرفته است و افزود: اما این اقدام ها در سطحی نیست که گمان کنیم کار تمام شده است و دیگر نیازی نیست که تلاشی بیشتر نماییم بلکه باید بدانیم که خوشبختانه آگاهی در میان مردم پیدا شده است که خشونت ناروا است. همین که مردم جرات می کنند وقتی خشونت صورت می گیرد مراجعه کنند و صدای خود را بلند کنند و خاموش نباشند نقطه بسیار روشن و تغییر خوبی برای مبارزه علیه این پدیده است. یعنی فرهنگ عمومی قبولی خشونت تغییر کرده است.

داکتر عبدالله تاکید می کند که نباید رواج های بد و خشونت ها علیه زنان، به نام دین و فرهنگ یاد شود و افزود: آزار و اذیت زنان و دختران در افغانستان رواج بوده است و هنوز هم این رواج ختم نشده است، خشونت با سوء استفاده و سوء تعبیر از نام دین امروز هم رواج دارد. انواع مشکلاتی که امروز در جامعه ما حاکم است ایجاب می کند همه ما با تمام توان و نیرو بسیج شویم برای اینکه این لکه ننگ را از دامان پاک این ملت پاک، پاک کنیم. متاسفانه تمام رواج های بدی که در جامعه ما وجود دارد گاهی به نام فرهنگ و گاهی به نام دین یاد می شوند. بنابراین در قوانین ما چیزهایی وجود دارد که ایجاب تعدیل و اصلاح را می کند.

وی، با بیان اینکه فساد اداری و خشونت رابطه بسیار مستقیم دارند، افزود: وقتی مجرمی وجود داشته باشد و از مجرم دفاع شود و جرم پنهان بماند برخشونت ها افزوده می شود. پس با این روند و این فساد نیز باید مبارزه جدی گردد.

داکتر عبدالله کار در عرصه کاهش خشونت ها را بسیار مهم و اساسی می داند و می گوید: با توجه به گذشته ای که کشور ما دارد و با وجود جنگ ها و قربانی هایی که داشته ایم نه ایمان و نه اخلاق ما و نه مسوولیت وظیفه ای ما این اجازه را نمی دهد که در عرصه کاهش خشونت ها و کاهش فسادها کار نکنیم. تغییر ذهنیت در این عرصه اساسی ترین مساله است و آگاهی مردم برای تغییر ذهنیت اساسی ترین مساله است و این کار کاری همیشگی است و باید در هر فرصت و موقعیت این کار را انجام دهیم.

وی افزود: همچنان مساله حقوق زن یک متاع وارد شده از بیرون و خارج نیست. بلکه مساله ای انسانی و اسلامی و دینی است و یک اصل اسلامی محسوب می شود. ما هر کدام دغدغه بهبود وضعیت را داریم و به عنوان یک مسلمان باید در هر جایی که حق انسانی چه زن و چه مرد باشد تضییع می شود اقدام کنیم و اصل منافع مردم و مملکت مردم مان در آن دخیل است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن