اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

از راه خشونت به جایی نمی رسید/ گزینه مذاکره راه حل است

 

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید طالبان از راه جنگ نمی‌توانند به هدف‌شان برسند و باید بر سر میز مذاکره حاضر گردند.

به گزارش خبرگزاری رشد، عبدالله که روز دوشنبه(۲۶ دلو) در جریان مراسم یادبود از خروج قشون سرخ از افغانستان صحبت می‌کرد، تاکید نمود که کوشش حکومت رسیدن به صلح عادلانه‌است.

او خطاب به طالبان یادآور شد یک‌بار دیگر از این تروبیون به آنانی که جز کشتار مردم بی‌گناه دست‌آوردی نداشتند، پیام من این است که از طریق جنگ، خشونت یا کشتار مردم بی‌گناه به جایی نمی‌رسید اگر آرمان فکری دارید، نظری دارید بیایید بر سر میز مذاکره مطرح کنید.

آقای عبدالله این را نیز گفت که نقش مردم باید در تامین امنیت در اولویت باشد و مجاهدین در آن نقش برجسته داشته باشند.

در همین حال صبغت‌الله مجددی، یکی از رهبران جهادی در این محفل مقصر اصلی در ناامنی افغانستان پاکستان را می‌داند و می‌گوید که خودش به چنین سرنوشتی سردچار خواهد شد.

او تاکید کرد که از روس‌ها مردم افغانستان خلاص شدند اما از هم‌سایۀ نزدیک‌شان پاکستان نه و دیگران می‌ترسند نمی‌گویند، اما او می‌گوید که در عقب طالبان پاکستان قرار دارد و به نام طالب از مرز عبور می‌کنند وارد افغانستان می‌گردند مگر در اصل پاکستانی هستند.

این اظهارات در حالی‌ست که بر بنیاد گفته‌های مقام‌های افغان و پاکستانی تا دو هفتۀ دیگر احتمال نشست رو در روی حکومت افغانستان با طالبان و گفت‌گو در مورد صلح می‌رود.

هم‌چنان پاکستان طرف اصلی صلح افغانستان است که تا کنون سه نشست چهارجانبه با نماینده‌گان افغانستان، پاکستان،امریکا و چین برگزار شده و پس از تعیین نقشۀ راه در سومین نشست که در اسلام‌آباد برگزار شد، قرار است چهارمین نشست هم در تاریخ چهار دلو برگزار گردد.

از سویی، فصل زمستان که حمله‌های طالبان در آن کاسته می‌شود نیز در حال پایان‌یافتن است و نگرانی‌هایی از تجهیزشدن بیش‌تر طالبان در این خلا و افزایش حمله‌های‌شان در بهار سال آینده نیز وجود دارد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن