افغانستانبرگزیده های سایتشایعات

از سفارت افغانستان در آسترالیا خبر دارید؟

در این شکی نیست که فساد در تمام بدنه های نظام فعلی چنان عمیق ریشه دوانیده است که حتی کارآیی و مشروعیت حکومت وحدت ملی را زیر پرسش برده است، اما مبرهن است که از لحاظ میزان فساد و استفاده جویی وضعیت وزارت امور خارجه در مقایسه با سایر وزارت خانه ها، همیشه بهتر بوده است. ولی با دریغ و صد افسوس که با تقرر آقای نصیر احمد اندیشه به حیث معین اداره و منابع، میزان و حجم فساد و استفاده جویی به سرعت در حال گسترش است. چنانچه روابط واقعا حاکم بر ضوابط شده است و بدون داشتن رابطه و یا پرداخت پول مقرری در داخل وزارت خارجه و در خارج، امری محال به نظر می رسد.

در اینجا یکی از موارد مستند فساد و استفاده جویی در سفارت افغانستان در آسترالیا را که واقعا نفرت آور و تکاندهنده است، می نگارم.

نصیر احمد اندیشه معین اداره و منابع وزارت خارجه که سناریو آنرا تهیه و دایرکت نموده است؛

نیلوفر ابراهیمی نماینده ولایت بدخشان در پارلمان؛

وحید الله ویسی سفیر جدید التقرر افغانستان در آسترالیا؛ و

محمد آصف ظهیر سکرتر سوم در سفارت افغانستان در آسترالیا.

در آغاز ایجاب می نماید تا محمد آصف ظهیر چهره مرکزی این پرونده و معامله … را به جلالتماب شما به معرفی بگیرم.

محمد آصف ظهیر شوهر نیلوفر ابراهیمی وکیل بدخشان در پارلمان است که از مدت چندین سال بدینسو در سفارت افغانستان در آسترالیا به حیث دیپلومات تشریف دارد. نامبرده از سواد خیلی ضعیف برخوردار است، توانمندی تهیه یک نامه حاوی متن کوتاه را ندارد، چه رسد به تحلیل و تهیه گزارش پیرامون انکشافات در روابط دوجانبه افغانستان و آسترالیا. الفبای زبان انگلیسی را بطور درست نمی داند چه رسد به تکلم و مکاتبه به آن. اینکه دیپلومات کیست و دیپلوماسی چیست ، اصلا برایش نا مانوس و بیگانه است.

موصوف قبلا در شهر تالقان دکان تیل فروشی داشت اما بعد از آنکه حسب تصادف با نیلوفر ابراهیمی ازدواج کرد و خانم نیلوفر به پارلمان یافت، با استفاده از روابط و امکانات خانمش و با ارایه اسناد جعلی که گویا در رشته فارمسی تحصیل نموده است، به وزارت خارجه مقرر گردید.

محمد آصف ظهیر بعد از سپری نمودن سه چهار ماه در وزارت خارجه در سال ۱۳۹۲ مطابق ۲۰۱۳ به حیث سکرتر سوم در اصل بست سفارت افغانستان در تاشکند مقرر اما بطور خدمتی به سفارت افغانستان در آسترالیا اعزام گردید. مشارالیه از نخستین روز ورود به آسترالیا تصمیم اشرا جهت پناهنده شدن در آسترالیا اعلام نمود. همکاران ما در سفارت افغانستان در آسترالیا در مورد اینکه محمد آصف ظهیر با شعار اینکه او برای پناهنده شدن به آسترالیا مقرر شده است متفق القول اند و از او نقل می کنند که به کرات گفته است که برای کار به آسترالیا نیامده است بلکه برای پناهنده شدن به آسترالیا مقرر شده است.

سرانجام چند ماه قبل محمد آصف ظهیر براساس تصمیم قبلی که داشت از آسترالیا تقاضای پناهندگی نمود اما وزارت مهاجرت آسترالیا به دلیل اینکه موصوف هنوز دیپلومات برحال است، تقاضای پناهندگی اورا نپذیرفت و برایش خاطر نشان نمود که تا زمانیکه ویزای دیپلوماتیک دارد، درخواست پناهندگی او طی مراحل شده نمی تواند. بخاطر حل این معضله محمد آصف ظهیر و خانمش نیلوفر ابراهیمی موضوع را با نصیر احمد اندیشه معین اداره و منابع وزارت امور خارجه مطرح و از وی خواستند تا راهی را جستجو نماید که از یکطرف محمد آصف ظهیر از امتیازات دیپلوماتیک مانند معاش، کرایه خانه و بیمه محروم نگردد و از طرف دیگر درخواست پناهندگی اش از طرف وزارت مهاجرت آسترالیا پذیرفته شود یعنی اینکه نامبرده در آسترالیا هم دیپلومات باشد و هم پناهنده.

البته یک مشکل دیگرهم در زمینه موجود بود که آن عبارت از چگونگی واکنش وحید ویسی سفیر جدید التقرر افغانستان در آسترالیا در برابر این موضوع بود. غرض رفع این مشکل و یافتن راه حل، نصیر اندیشه معین اداره و منابع وزارت خارجه با استفاده از یک برنامه آموزشی بایومتریک که اصولا ایجاب می نمود تا در آن یک تن از کارمندان بایومتریک وزارت داخله و یا ریاست امور قونسلی اشتراک می کرد، با گستاخی و پر رویی این فرصت را از آنها ربود و خود عازم آسترالیا شد و( قابل یاددهانی است که طی این سفر با استفاده از فرصت ضمن آنکه اسناد و اوراق را که بیانگر اختلاس و سوء استفاده او از پول های سفارت بود، محو نمود، با بی حیایی سهمیه سگرت و مشروبات الکلی سفارت را به یک دکاندار افغان در کنبرا به قیمت چند هزار دالر به فروش رساند و پول آنرا در کیسه گذاشت) با زهر چشم نشان دادن و تهدید نرم وحید ویسی سفیر افغانستان را مجبور نمود تا یک معامله ننگین و خفت آور را به شرح ذیل بپذیرد.

 

معامله از این قــــرار است کـــه وحید ویسی سفیر جدیدالتقرر افغانستان در آسترالیا پذ یرفت تا مبتنی بر مکتوب که قبلا به سفارت فرستاده شده بود، ختم وظیفه محمد آصف ظهیر را بطور ظاهری به منظور اغوا و اغفال وزارت های خارجه و مهاجرت آسترالیا اعتبار از ماه ثور ۱۳۹۶ طی یادداشت رسمی به وزارت خارجه آسترالیا اطلاع دهد، بدین معنی که بر اساس سناریوی ترتیب شده توسط نصیر اندیشه و وحید ویسی، وظیفه دیپلوماتیک محمد آصف ظهیر براساس یادداشت ارسالی سفارت افغانستان عنوانی وزارت خارجه آسترالیا، ظاهراً از ماه ثوراختتام یافت و نامبرده کارت های دیپلوماتیک خودش و خانمش را تحویل وزارت خارجه آسترالیا داد و همچنان نمبر پلیت دیپلوماتیک موترش را به نمبر پلیت عادی تبدیل و درخواست پناهندگی اش را نیز به وزارت مهاجرت آسترالیا ارایه نمود که مبتنی بر آن وزارت مهاجرت آسترالیا برای او ویزای موقتی پناهجویی صادر نموده است، اما در واقع محمد آصف ظهیر هنوز هم به حیث دیپلومات در سفارت افغانستان حضور دارد و حقوق حاصله از آن یعنی ماهانه مبلغ ۴۰۰۰ دالر بابت معاش، ۲۵۰۰ دالر بابت کرایه خانه و ۱۰۰۰ دالر بابت بیمه ماهانه دریافت می نماید، زیرا براساس معامله ننگین چنین توافق صورت گرفت که بعد از آنکه سفارت ختم وظیفه محمد آصف ظهیر را به وزارت خارجه آسترالیا اطلاع داد، نصیر احمد اندیشه بعد از برگشت به کابل با ارسال مکتوب تازه عنوانی سفارت افغانستان در آسترالیا، او را مجددا بحیث سکرتر سوم در اصل بست سفارت افغانستان مقیم آسترالیا مقرر نمود اما آقای وحید ویسی سفیر جدید التقرر افغانستان در آسترالیا با آنکه در میان کارمندان وزارت خارجه افغانستان از شهرت نسبی خوب و نام نیک برخوردار بود، متاسفانه بخاطر جبن، ترس، بزدلی و طبق معامله و تفاهم با نصیر اندیشه، موضوع تقرر مجدد محمد آصف ظهیر را بخاطر آسیب نرسیدن به درخواست پناهنده گی او کتمان نمود و به وزارت خارجه آسترالیا اطلاع نداد و به این ترتیب با پذیرش محمد آصف ظهیر همزمان هم بحیث دیپلومات و هم پناهجو لکه و داغ ننگ خیانت و معامله را بر پیشانی خود حک نمود.

اینکه آقای ویسی تحت چه شرایط به این معامله ننگین وحفت آور تن داده است، مساله است که گذشت زمان آنرا روشن خواهد ساخت، اما بعید نیست کمال همنشین (نصیر اندیشه) بر او اثر کرده باشد، یا هوا و هوس وصال آن لعبت زیبا او را اغفال نموده باشد و شاید هم چون زادگـــاه نصیر اندیشه و وحید ویسی ولایت کاپیسا است، رعایت ملاحظات وطنداری بر او اثر گذاشته باشد، البته این احتمال هم وجود دارد که هر چند وحید ویسی ظاهراً شخص جدی و مصمم به نظر میرسد اما فطرتاً انسان جبون، ترسو و خیلی ها بزدل باشد.

شاید این پرسش ذهن شما را به خود مشغول نموده باشد که چه نوع روابط میان نصیر احمد اندیشه و محمد آصف ظهیر وجود دارد که نصیر احمد اندیشه این همه ناز و نعمت را برای او فراهم نموده است.

برای دریافت پاسخ این پرسش لطف فرمایید و با شکیبایی خطوط زیر را مطالعه فرمایید.

بعد از تقرر محمد آصف ظهیر در آسترالیا، روابط نصیر احمد اندیشه که در آن زمان سفیر افغانستان در آسترالیا بود با نیلوفر ابراهیمی همسر محمد آصف ظهیر بطور فزاینده و پرسش بر انگیز تعمیق یافت. جهت تداوم مناسبات شان آنها به این نتیجه رسیدند که بهتر است تا از طریق ایجاد خویشاوندی به روابط شان حقانیت و مشروعیت بخشند. روی این ملحوظ دختر برادر محمد آصف ظهیر را به برادر نصیر احمد اندیشه خواستگاری و نکاح نمودند و مراسم عروسی شان با حضور نصیر احمد اندیشه و نیلوفر ابراهیمی در سال ۱۳۹۳ در شهر کابل برگزار شد. نصیر اندیشه بعد از این وصلت موفق شد تا به جناب شما خود را نزدیک سازد و به این ترتیب توانست به حیث معین اداره و منابع وزارت خارجه تعیین گردد.

نصیر اندیشه با این معامله ننگین و شرم آور نه تنها ثابت ساخته که در ارحیحت دادن به رابطه خویشاوندی نسبت به ضوابط قانونی دست همه را از پشت بسته است، بلکه همچنان ثابت ساخته که در اختلاس و استفاده جویی از بودجه وزارت خارجه که جز بیت المال می باشد، از جمله مفسدین طراز اول اداره افغانستان میباشد. مسلما اگر از نصیر اندیشه خواسته شود تا ماهانه مبلغ ۱۰۰ افغانی از معاش خودش از یا از دارایی پدرش را به یکی از مستخدمین نیازمند وزارت خارجه پرداخت کند، بدون شک با ارایه ده ها دلیل از این کار امتناع می ورزد و سر و صدایش به ثریا بلند می شود، اما جای صد افسوس است که شرایط برای این فساد پیشه چنان مساعد است که پول و منابع وزارت خارجه را با در نظر داشت هوا و هوس، روابط و منافع شخصی به شاخی باد می کند بدون آنکه به کسی حسابده باشد.

آیا این عدل و انصاف است که یک شخص کم سواد بنام محمد آصف ظهیر با وجودیکه کشور متبوع خود یعنی افغانستان را در نزد کشور میزبان (آسترالیا) فاسد و تروریست پرور معرفی می کند و بر مبنای این ادعا درخواست پناهندگی می نماید، اما به دلیل اینکه خانمش در پارلمان وکیل است، برادرزاده اش خانم برادر نصیر اندیشه معین اداره و منابع وزارت خارجه است و با او روابط خویشاوندی ایجاد کرده است، برایش معاش و امتیازات دیپلوماتیک به عنوان سکرتر سوم بر اساس یک تفاهم و معامله ننگین (میان نصیر اندیشه و وحید ویسی) از بودجه وزارت خارجه که جزو خزانه افغانستان است، پرداخت شود.

 

کارمند وزارت خارجه

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن