اجتماعیبرگزیده های سایت

اساس حکومت علی(ع) خدا محوری و عدالت طلبی بود

از سیزدهم رجب سالروز یاد میلاد، مولود کعبه حضرت امام علی (ع) از سوی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل  طی مراسم با شکوه بزرگداشت به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ حجت اسلام والمسلمین سید آصف عالمی مدرس مدرسه حضرت امیر گفت: اساس حکومت حضرت علی(ع) خدا محوری و عدالت طلبی بود.

این عالم دین افزود: “خدا محوری، عدالت طلبی، ارتباط با مردم، اصلاح طلبی، مبارزه بافساد، دوری از خان سالاری، دقت در مصرف بیت‌المال و آوردن امنیت سراسری از ویژگی‌های حکومت حضرت علی(ع) بود.”

حجت اسلام والمسلمین عالمی گفت: حضرت علی (ع) حکومت را وسیله برای خدمت به مردم می پنداشت و نه هدف برای رسیدن به قدرت.

به گفته آقای عالمی، اگر حاکم به هر اندازه از معارف الهی بهرمند باشد به همان اندازه می تواند برای رشد و تحکیم یک نظام تاثیر گذار واقع شود.

مدرس مدرسه امیرالمومنین(ع) گفت: حضرت علی(ع) با استحکام و قاطعیتی که در امر حکومتداری الهی داشت، هیچ وقت رضای مردم را بر رضای خداوند مقدم نمی دانست.

این عالم دین افزود: حضرت علی(ع) هرگز عدالت را قربانی مصحلت نکرد و همیشه مردم را به سوی حق و حقانیت هدایت می کرد.

حجت اسلام و المسلمین محمد موسی عالمی ترکمنی، گفت:حضرت علی در دو مساله به صورت درخشان عمل کرد، یکی در حفظ وحدت میان امت مسلمین، دیگری هم در اجرای عدالت اجتماعی.

به گفته آقای عالمی؛ با آنکه خلافت حق حضرت علی (ع) بود اما مدت زیادی به خاطر حفظ وحدت میان مسلمین صبر پیشه کرد.

آقای عالمی افزود: حضرت علی بعد از حکومت خلفاء راشدین، دیگر علاقه‌ای به حکومت داری نداشت، اما همین که دید عدالت اجتماعی برهم خورده و عده از پرخوری می ترکند و عده‌ای هم از گرسنکی شب و روز ناله دارند، به صحنه آمد.

این عالم دین در ادامه افزود: حضرت علی (ع) در چنین شرایط می آید و می گوید: آمدم تا عدالت اجتماعی را پیاده کنم.

حجت اسلام والمسلمین عالمی گفت: امروز جهان غرب آمده حقوق اقلیت‌ها را مطرح می کند و می گوید: ما مدرن هستیم، اما غافل از اینکه حضرت علی(ع) چهارده قرن قبل این مساله را مطرح و به اجرایی شدن آن  تاکید می کرد.

این عالم خطاب به مسوولین حکومت می گوید: اگر ادعای حکومت داری خوب دارید  در راه و روش حضرت علی(ع) حرکت کنید که نجات یابید.

خانم نجمه موسوی یک دیگر از سخنرانان این مراسم می گوید: حضرت علی(ع) اصول اخلاقی را در زندگی فردی و سیاسی اش رعایت می کرد.

خانم موسوی با نقل قول از حضرت علی (ع) گفت: ما در عصری زندگی می کنیم که سیاست مداران نیرنگ و دروغ را پیشه کرده و عوام فریبی می کنند، بازهم مردم نادان آن را تدبیر می گویند.

به گفته خانم موسوی حضرت علی هیچ وقت سیاست را از دیانت جدا ندانسته و سیاست را عین دیانت میگفت.

خانم موسوی گفت: از دیدگاه مولا سیاست ورزی در واقع همان خدا مداری و خدا محوری است نه چیز دیگر.

حضرت علی (ع) بیست و سه سال قبل از هجرت به تاریخ سیزدهم ماه رجب در داخل کعبه متولد شد که ماجرای شگفت انگیزی دارد.

محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن