برگزیده های سایت

استاد اکبری با معاون نخست وزیر طالبان دیدار نمود، گزارش سفر هیات علمای شیعه افغانستان به عراق و ایران ارائه شد

استاد محمد اکبری، از رهبران پیشین جهادی و عضو شورای علمای شیعه افغانستان، در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر گروه طالبان، گزارش سفر هیاتی از علمای شیعه افغانستان به عراق و ایران را ارائه کرد.
استاد اکبری در این گزارش گفت:«به نگرانی‌های مقامات و بزرگان مذهبی عراقی و ایرانی پاسخ ارائه کردیم و برای‌شان اطمینان دادیم امارت اسلامی با هموطنان اهل تشیع برخورد خوب ددارند و ما از آن رضایت داریم.»
اکبری از آنچه اقدامات عاجل طالبان برای حل مشکلات اهل تشیع خوانده، قدردانی کرده است.
معاون نخست‌وزیر طالبان مدعی شد حکومت این گروه خدمت به تمام شهروندان افغانستان را مسئولیت خود می‌داند و به‌خاطر بهبود هرچه بهتر وضعیت، به پیشنهادات و مشوره‌های تمام اقوام و مذاهب گوش می‌دهد
عبدالکبیر گفت طالبان به‌دنبال روابط حسنه با همه‌ی همسایگان خود براساس احترام متقابل‌اند.
او مدعی شده است «تبعیض قومی را حرام می‌داند و میان هموطنان اهل شیعه و سنی تفاوتی قائل نمی‌شود».
برخلاف اظهارات عبدالکبیر، جامعه‌ی هزاره و شیعه افغانستان می‌گویند در ساختار حکومت طالبان سهم ندارند و مورد تبعیض قرار می‌گیرند. اعضای سایر اقوام افغانستان به‌جز پشتون‌ها نیز چنین فکر می‌کنند.
در حال حاضر تقریبا همه‌ی اعضای دولت طالبان طالب و از قوم پشتون هستند. هیچ هزاره یا شیعه‌ای عضویت کابینه‌ی طالبان را ندارد. گفته می‌شود تنها در سه وزارت از قوم هزاره به‌عنوان معین استخدام شده است.
در ولایت‌ها، حتا در ولایت‌های هزاره‌نشین، والی‌ها از اعضای طالبان و قوم پشتون هستند. همین‌طور در ولسوالی‌های مناطق هزاره‌نشین نیز ولسوال‌ها از اعضای طالبان و از قوم پشتون هستند.
طالبان در حاکمیت قبلی و کنونی‌شان متهم به کوچ‌های‌ اجباری و کشتار اعضای جامعه‌ی هزاره‌ و شیعه نیز شده‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن