برگزیده های سایتتیتر یکصلح

استاد دانش: اگر در موافقتنامه امریکا با گروه طالبان تجدید نظر نشود پروسه صلح با چالش های بیشتر مواجه خواهد شد

استاد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید اگر موافقتنامه امضا شده بین دولت امریکا با گروه طالبان به صورت اساسی مورد بازنگری و تجدید نظر قرار نگیرد، پروسه صلح با چالش‌های بیشتر مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رشد، معاون رئیس جمهور این مطلب را در دیداری که خوان پدرو شیرر، رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان قبل از ظهر امروز باوی داشت، مطرح کرد.

به گفته استاد دانش، این موافقتنامه در شرایط خاص و با عجله امضا شد و در این سند هیچ تضمینی برای ثبات افغانستان در آینده و به ثمر نشستن پروسه صلح وجود ندارد.

به گفته معاون رئیس جمهور، اکنون انتظار دولت و مردم افغانستان این است که جامعه جهانی و همکاران بین‌المللی دخیل در قضیه افغانستان به خصوص دولت امریکا در این موافقتنامه تجدید نظر کنند، وگرنه امکان آن هست که خشونت ها بیشتر گردد.

معاون رئیس جمهور ضمن قدردانی از نقش کمیته بین المللی صلیب سرخ یا ICRC در زمینه فراهم آوری کمک‌های بشر دوستانه در افغانستان گفت که چگونگی تأمین کمک‌های بشری برای مردم افغانستان باید در اجندای مذاکرات صلح قرار گیرد و این موضوع در فهرست پیشنهادی دولت افغانستان نیز در ج شده است.

در این دیدار آقای خوان پدرو شیرر، رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان نیز از توقف مذاکرات صلح  در دوحه و افزایش خشونت ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین راجع به پیشنهادات و نیز مشکلات کمیته بین المللی صلیب سرخ در امر فراهم شدن کمک‌های بشردوستانه در محابس و اماکن سلب آزادی در افغانستان گزارش داده و برهماهنگی و همکاری های بیشتر اداره تنظیم امور زندان ها، وزارت داخله و وزارت صحت عامه برای تأمین خدمات صحی مورد نیاز زندانیان تأکید کرد.

آقای شیرر راجع به موج دوم شیوع کرونا در افغانستان نیز گفت که خوشبختانه وضعیت تحت کنترول است و حکومت افغانستان در مقابله با این اپیدمی تدابیر مؤثری را روی دست گرفته است.

وی اظهار داشت که امیدوار است با فراهم شدن زمینه واکسین کرونا در افغانستان، اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله گروه‌های همکار این نهاد بین المللی نیز تحت پوشش تطبیق واکسین کرونا قرار گیرند.

استاد دانش معاون رئیس جمهور راجع به تأمین همکاری‌های متقابل بین نهادهای ذیدخل و کمیته بین المللی صلیب سرخ برای فراهم شدن کمک‌های بشردوستانه و ارائه خدمات صحی به زندانیان اطمینان داده گفت که شخصا این موضوع را پی‌گیری می‌کند.

معاون رئیس جمهور در رابطه به مدیریت روند مبارزه با کرونا و تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با موج دوم شیوع این ویرس ابراز رضایت کرد و گفت که حکومت افغانستان از ابتدای کار برنامه‌های اجرایی مفیدی را روی دست گرفت و این سبب شد که مردم افغانستان در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه کمتر آسیب ببینند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن