افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

استقلال افغانستان نماد اقتدار افغان‌ها

بدون شک استقلال افغانستان برای همه ی اقوام باهم برادر و برابر این مرز وبوم افتخار بسیار عظیم و بزرگ بوده و نمود غرور، غیرت و همت بلند آنان است. سالها است که از این روز تاریخی توسط مردم عزتمند این دیار گرامیداشت به عمل آمده و تجلیل می شود.

ولی مهم آن است که تجلیل از این افتخارات تاریخی باعث ایجاد حس مشترک، تاریخ مشترک، درک و درد مشترک گردد و همدلی و همسوی را در میان اقوام ساکن در این وطن به وجود بیاورد؛ به گونه ای که همهی آنان این افتخارات را از آن خود دانسته و نسبت به حفظ آن احساس مسؤلیت نمایند.

به عبارت دیگر به افغان بودن خویش افتخار نموده و احساس سربلندی کنند؛ ولی متاسفانه واقعیتهای عینی در این کشور نشاندهنده چنین امری نبوده و نیست.

مردم این سرزمین بیشتر گرفتار منازعه و درگیری، جنگ وخشونتی بوده است که نابودی و از بین رفتن شیرازه های زندگی اجتماعی و عقب ماندگی آنان را در پی داشته است و به جای زندگی مسالمت آمیز در کنار هم و تحمل و احترام متقابل به همدیگر، به خونهم تشنه بوده اند.

در حالی که این امر کاملا روشن است که در صورت شکسته شدن ستونهای دوستی و دیگر پذیری، تأکید بر کینه ونفرت و مباح دانستن خون، مال و ناموس همدیگر، فرو ریختن دیوارهای زندگی در کنارهم را، همراه داشته و یأس و نا امیدی را نسبت به زندگی در جامعه به دنبال خواهد داشت.

ما باید با تمام وجود بپذیریم و احساس کنیم که رفاه و آسایش در این جامعه و همچنین بدست آوردن علم ودانش، دسترسی افراد به عدالت و برخوردار شدن از آزادیهای عمومی و ارزشهای حقوق بشری، با جنگ و منازعه به دست نخواهد آمد و هرگز امنیت و ثبات تامین نخواهد شد.

تاریخ بشر نیز گواه و شاهد این مدعا است که دشمنی افراد با همدیگر و فقر آنان، بی سوادی و جهل و بی عدالتی های گوناگون میان آنها باعث شعله ور شدن آتش خشم و سبب تحریک انتقام جویی افراد و گروهها گردیده است.

بنا براین، مسؤلیت تاریخی این عصر و نسل ایجاب می نماید که همهی ما بدنبال یک هدف مشترک گام برداشته و برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی این سرزمین تلاش نمائیم و برای حاکم نمودن روحیه برادری و برابری میان اقوام، از عوامل تفرقه و نفاق اجتناب نمائیم.

انحصار طلبی و انواع گوناگون تبعیض در حوزه های مختلف از جمله تبعیض سیاسی و تبعیض در توزیع سرمایه های ملی، تبعیض در آموزش، تبعیض قومی و زبانی، تبعیض دراستخدام و کار، تبعیض در دسترسی به عدالت، تبعیض در احترام به عقاید و باور ها و تبعیض در کرامت انسانها، هریک فوق العاده مخرب بوده و امید به زندگی را در این جامعه به یأس تبدیل می کند و آتش انتقام را شعله ور تر می سازد و مردم را در جنگ های خانمانسوز داخلی گرفتار می نماید.

ما باورمند هستیم که با وجود افتخارات تاریخی مشترک و به لحاظ درد، درک و حس مشترک انسانی و بشری و اهداف و منافع مشترک اجتماعی، می توانیم در کنارهم زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم و برای تامین امنیت و ثبات در جامعه مسؤلیت خویش را ادا نماییم، در این ارتباط رسانه ها نیز برای تبلیغ و ترویج صلح و ثبات و فرهنگ هم پذیری و صلح آمیز، مهمترین رسالت را به دوش دارند و باید بیش از همه عصرها و دورهها، گامهای مؤثری را برای تحقق این آرمان بزرگ برداشته و مسولیت خویش را در قبال آن انجام دهند.

باید امیدوار باشیم که تجلیل از افتخارات تاریخی نتیجه بخش بوده و ما را به دریافت راههای ایجاد همدلی و انجام درست مسولیت های ملی، در ارتباط با ایجاد یک جامعه متحد، مترقی و مرفه، کمک نماید. لذا همه ی ما موظف هستیم که بر اساس واقعیت های اجتماعی خویش حرکت نمائیم و مشترکات خود را درک کنیم و به مشترکات خویش بیشتر اهمیت دهیم و تلاش کنیم تا از تأکید و تمرکز روی تفاوت ها پرهیز نمائیم.

در این صورت است که می توانیم زود تر به امنیت و ثبات و قطع خصومت ها دست یابیم و آتش خانمانسوز جنگ را مهار نمائیم. چنانچه از گذشتهها عبرت نگیریم و مدام مشترکات خویش را نادیده بگیریم از جمله پیامدهای منفی آن، این خواهد بود که همیشه درگیر برخورد های خونین و ویرانگر باشیم. ما همه انسان بوده و همه از افغانستانیم، تکیه روی این محور معقول و فراگیر و نهادینه سازی آن در فرهنگ ملی، بهترین و مؤثر ترین رویه برای دست یابی به امنیت و ثبات است. تاکید بر معیار انسانیت و ارزشهای ذاتی حقوق بشری می تواند یک عامل مهم در ایجاد وحدت ملی در افغانستان تلقی گردد. نگاه انسانی و بشری در جامعه نسبت به اقوام، مهمترین و نخستین اثرش رفع تبعیض و از بین بردن تفاوت های ناروا و نابجا و رفتن بسوی عدالت اجتماعی است که آرزوی دیرینه مردم این سرزمین بوده و خواست همیشگی آنان است.

پس نتیجه این که افغانستان خانه مشترک همه ی افغانها است و همه باید از امتیازات و فرصتهای برابر بهره مند باشند. هیچ قومی نسبت به قوم دیگر برتر و یا کمتر نیست. اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی همه ی افراد در جامعه قابل احترام است. استقلال افغانستان نیز افتخار همه ی افغانها است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن