افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

استیضاح سه وزیر ناکارآمد را خواهانم

دسترسی به عدالت و انصاف، پیاده شدن قانون، در جامعه و رضایت مردم و نظام قضایی موار دی هستند که دست به دست هم داده که سیستم قضایی یک کشور را می سازد. رییس جمهور گفته است، سیستم قضایی کشور باید ساده شود تا اعتماد بیشتر مردم را به دست آورد. آیا رییس جمهور، کار بخصوصی بر سیستم قضایی کشور خواهد کرد؟ آیا اصلا اراده ای برای این کار دارد؟ آیا ظرفیت و توانمندی در حکومت وجود دارد که ریشه های فساد را از سیستم قضایی محو کند تا بتواند سیستم قضایی درستی بسازد؟ و همچنین بتواند برای تامین امنیت راهی باز کند؟

غلام حسین ناصری، عضو مجلس نمایندگان می گوید، یک مرحله مرحله خیال پردازی است، سردمداران کنونی در راس آنها جناب رییس جمهور محترم حکومت وحدت ملی نظام اداری افغانستان را در همان قوه مخیله خود خوب پردازش داده است. وی یک آدم فوق العاده خیال پرداز است، ولی در مرحله تصدیق، کمیتش لنگ است. در مرحله تصور گیر دارد. این کار به گام های اساسی ضرورت دارد که واقعا کار مشکلی است.

وی افزود: در مجموع نظام فعلی فاسدترین نظامی است که تابحال در قلمرو افغانستان شکل گرفته است. هیچ کس نمی تواند دفاع کند که اینطور نیست. متاسفانه ما امروز گرفتار اتلاف حقوق عامه افغانستان هستیم اتلاف و تجاوز بر حقوق عامه است که امروز بر جامعه افغانستان حاکم است. در صورتیکه وظیفه نظام حکومتی و مردمی، اجرای عدالت است و این یک امر بشری است، با هر دین و آیینی که باشد.

ناصری، در خصوص از بین بردن ناکارآمدی هایی که در نظام وجود دارد گفت: نظام افغانستان متشکل از سه قوه، اجراییه، قضاییه و مقننه است. وقتی که صحبت می کنیم از کلیت به نام نظام یاد می شود و یک قوه به تنهایی نیست که در فساد شریک است و یا یک قوه باید به تنهایی کار کند تا فساد را از بین برد. بلکه هر سه قوه باید هماهنگ باهم کار کنند. هر کدام از این سه در برابر قانون وظایفی دارند. امروز افغانستان در متن یک بحران مزمن که همه مردم افغانستان را به گروگان گرفته اند دلیلش یک چیز است و آن هم به این عبارت است که ما نتوانستیم نظام عدلی و قضایی درستی داشته باشیم.

نماینده مجلس، وجود ناامنی های کابل رااز فساد داخل نظام می داند و می گوید: من در پارلمان جزو کسانی هستم که استیضاح این سه وزیر ناکارآمد و مسوولین این بخش های امنیتی را خواهانم. آن کسی که می آید دفاع می کند به این دلیل است که نه فرزند وی و نه هیچ یک از بستگان وی در چهارصد بستر نبوده است. ولی من به عنوان یک مسلمان و به عنوان یکی از اتباع کشور و به عنوان یک نماینده که هیچگونه عقده ای علیه کسی ندارم. این را خدمت همه مردم افغانستان عرض می کنم که قطعا این پروژه بر سر جای خود محفوظ است و تلاش می کنیم که قانون به جایگاه خود تطبیق شود. بدون تردید در قوه مققنه هم وجود دارد روابط هست و تاثیرگزاری در کاخ ریاست جمهوری را نمی شود و نمایندگانی هستند که در هماهنگی با حکومت نمی خواهند که این وزیران سلب صلاحیت شوند اما ما تلاشمان را خواهیم کرد که حتما این کار انجام شود و وزیرانی که شایسته دفاع از امنیت مردم نیستند برکنار شوند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن