اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

استیضاح وزیر امور خارجه نادرست و یک اقدام سیاسی بود

جمعیت اسلامی افغانستان گفته است که صلاح‌الدین‌ربانی وزیر امور خارجه کشور در نتیجه یک اقدام سیاسی محض و دسیسه حلقات مشخص، مورد استیضاح قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ جمعیت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای در پیوند به استیضاح وزیر امور خاجه گفته است که شیوه استیضاح وزیر امور خارجه در مخالفت صریح با ماده ۹۲ قانون اساسی قرار دارد.

در این اعلامیه نگاشته شده است که وزیر امور خارجه نه به خاطر کوتاهی در انجام وظایف اصلی و اساسی‌اش به عنوان مدیر دستگاه دیپلماسی کشور، بلکه در نتیجه یک اقدام سیاسی محض و دسیسه حلقات مشخص، مورد استیضاح قرار گرفته است.

ادامه این اعلامیه قرار ذیل است: ولسی جرگه افغانستان بر اساس گزارش وزارت مالیه که گویا وزارت امورخارجه از مجموع ۷٫۷۳۳٫۱۳۴ دالر بودجه انکشافی سال مالی ۱۳۹۴ خورشیدی اش، تنها ۲٫۱۳۳٫۵۵۶ دالر آن را که ۲۷٫۱۲ درصد مجموع این بودجه می‌شود، مصرف کرده است، وزیر امورخارجه را غرض استیضاح فراخواند و گویا او را سلب صلاحیت کرد.

در حالی که این گزارش فرستاده شده به مجلس نمایندگان، از اساس نادرست و سیاسی بوده است، زیرا مبلغ ۴٫۸۴۱٫۴۳۲ دالر، متعلق به سه پروژه ای بودند که تطبیق آن در اختیار وزارت امور خارجه نبود و رهبری این وزارت هیچ مسئولیتی در قبال مصرف آن به دلایل زیر ندارد:

۱-  از مجموع ۴٫۸۴۱٫۴۳۲ دالر منسوب به بودجه انکشافی سال مالی ۱۳۹۴ خورشیدی وزارت امورخارجه، ۲٫۸۰۰٫۰۰۰ دالر آن متعلق به هزینه خریداری یک دربند حویلی از سوی بانک انکشاف آسیایی برای دفتر این بانک توسط وزارت امورخارجه مطابق “قانون فروش عقار به نمایندگی های سیاسی دول خارجی و مؤسسات بین المللی” بود که این بانک از خرید آن حویلی منصرف شد و هیچگاهی این پول به حساب بودجه انکشافی وزارت امورخارجه، اجرا نشده است.

۲-  همچنین ۵۴۱٫۴۳۲ دالر منسوب به این بودجه، متعلق به اعمار دیوار شهرک دیپلماتیک در شهر کابل بود که کار ساخت و بودجه این پروژه بر اساس فیصله شماره ۴۴۷ مؤرخ ۲۵ میزان ۱۳۹۴ خورشیدی کمیته ملی تدارکات، به وزارت شهرسازی منتقل شده بود.

۳-  به همین گونه، ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ دالر منسوب به این بودجه، مربوط به کارهای مقدماتی و تدارکاتیِ اعمار مجتمع سفارت افغانستان در اسلام آباد در نظر گرفته شده بود که به دلیل مخالفت برخی از اعضای مجلس نمایندگان با اعمار این مجتمع و همچنان مشکلات و عدم شفافیتی که از سال های قبل در پروسه تدارکاتی این پروژه وجود داشت، کمیته ملی تدارکات آن را به بررسی گرفت و دوباره به اعلان گذاشت و این مقدار پول نیز از بودجه انکشافی سال مالی ۱۳۹۴ وزارت امورخارجه، به سال مالی ۱۳۹۵ منتقل شد.

در حقیقت بودجه انکشافی ای که وزارت امورخارجه برای سال مالی ۱۳۹۴ خورشیدی در اختیار داشت، مبلغ ۲٫۸۹۱٫۷۰۲ دالر بود که از مجموع این مبلغ، ۲٫۱۳۳٫۵۵۶ دالر آن را که ۷۳٫۷۸ درصد کل این بودجه می شود، این وزارت مصرف کرده است؛ بنا بر این، استیضاح وزیر امور خارجه، توسط ولسی جرگه اساسا نادرست و یک اقدام سیاسی بوده است.

به همین دلیل، جمعیت اسلامی افغانستان به عنوان یک طرف اصلی تشکیل دهنده حکومت وحدت ملی، اوضاع را تحت نظر دارد و همگام با تحولات، با در نظرداشت منافع مردم افغانستان، تصامیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن