افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

اسماعیل خان: پرچم آزادی و عدالت به زودی در این سرزمین به اهتزاز در خواهد آمد

طالبان از برگزاری مراسم سالانه پیروزی مجاهدین در برابر ارتش شوروی در هرات جلوگیری کرد.
۲۹ حمل، روز تسخیر هرات از سوی مجاهدین در تقویم این ولایت به نام “روز پیروزی مجاهدین در برابر ارتش سرخ شوروی” نام‌گذاری شده است.

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که شماری از برگزارکنندگان مراسم سالانه ۲۹ حمل می‌خواستند امسال نیز از این روز گرامی‌داشت به عمل آورند، اما طالبان مانع آنان شده است.

محمد اسماعیل خان، رهبر جهادی که نقش اصلی در جهاد علیه شوروی در هرات داشته و از برگزارکنندگان اصلی این برنامه در سال‌های گذشته بوده است، در صفحه رسمی فیسبوکش بدون اشاره به ممانعت طالبان، نوشته است: “پرچم آزادی و عدالت به زودی در این سرزمین به اهتزاز در خواهد آمد.”

اسماعیل خان نیروهای جهاد علیه شوروی و مقاومت علیه طالبان را در دهه ۹۰ رهبری می‌کرد.

در نبردهای سنگینی که طالبان در سال ۲۰۲۱ برای ورود به شهر هرات انجام دادند نیز اسماعیل خان رهبری نیروهای مقاومت علیه طالبان را به عهده داشت.

سرانجام پس از چند هفته جنگ نفس‌گیر در برابر طالبان اسماعیل خان دو روز پیش از سقوط کابل، در ۱۳ اگست ۲۰۲۱ به دست طالبان اسیر شد و شهر هرات سقوط کرد.

اسماعیل خان بعدا اجازه یافت هرات را ترک کند. او اکنون ساکن ایران است.

این فرمانده جهادی در صفحه فیسبوکش گفته است: “در امتداد تاریخ هرگاه عده‌ای از درون یا بیرون از کشور چشم طمع و اشغال بر این سرزمین دوخته‌اند با شجاعت و رشادت زنان و مردان آزاده این دیار زبونانه شکست خورده‌اند و با بی‌آبرویی و ذلت تن به فرار خفت‌بار داده‌اند.”

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن