افغانستانبرگزیده های سایت

اسپنتا: افغانستان امروز به یک کانون تهدید در منطقه و جهان تبدیل شده است

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی در نشست «گفت‌وگوهای امنیتی هرات» گفت که افغانستان امروز عمدا به یک کانون تهدید و خرابکاری در منطقه و جهان تبدیل شده است.

او می‌گوید که در پرتو پالیسی مبارزه با کمونیسم، هزاران جنگ‌جوی افراطی و خشونت‌پیشه از سراسر دنیا به سرزمین افغانستان آورده شدند و «اسلام التقاطی افراطی جای اسلام مردم ما را گرفت».

به باور وی، با شکست اتحاد شوروی مردم افغانستان با هزاران تروریست جهادی بین‌المللی که در جنگ‌ سرد پرورش یافته بودند و در کنترل یکی از همسایه‌های این کشور قرار داشتند، تنها ماند.

او با اشاره به سیاست مبارزه با تروریسم امریکا در افغانستان گفت که تداوم جنگ با تروریسم موجب قربانی‌های بسیار در میان مردم ملکی افغانستان شد؛ اما به مراکز و پناهگاه‌های تروریسم بیرون از افغانستان نه تنها پرداخته نشد، بلکه حامیان تروریسم تقویت شدند.

او اضافه کرد که پناهگاه‌های تروریسم بین‌المللی به افغانستان از آن‌سوی دیورند آورده شده‌ است و این امر مایه تهدید جدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان است.

اسپنتا: روند صلح امریکا و طالبان، معامله بر سرنوشت مردم افغانستان است
پیامدهای جهانی ۱۱ سپتامبر؛ بیست سال بعد
اسپنتا افزود: «کوته‌بینی استراتژیک و رقابت میان نظام‌های سیاسی شاید از جانب هر دو طرف موجب شوند که زیر ‌پای رهبران تروریسم فرش‌ سرخ بگسترانند و آنان را «مدرنیست»، اصلاح‌طلب و محصول فرهنگ افغانستان بنامند؛ اما در پیوند ایدئولوژیک و ساختاری آنان با تروریسم بین‌المللی نمی‌توان تغییر آورد.»

او می‌گوید که شهروندان افغانستان می‌خواهند که کشور شان آزاد و بی‌طرف باشد و با جهان و همسایگان خود نیز در صلح زندگی کند.

از این رو، به‌گفته‌ی او، باید روایت جدیدی آفرید که بنیاد آن بر اصول و ارزش‌های زیر استوار باشد.

این ارزش‌ها به‌باور اسپنتا، «حاکمیت پرسش‌ناپذیر مردم، داشتن قانون‌ اساسی مبتنی بر حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان، پذیرش بدون قیدوشرط برابری زنان با مردان، رعایت بدون قید‌وشرط حقوق بشری، پذیرش تنوع قومی و فرهنگی کشور، کاهش مرکز‌گرایی کنونی، عرفی‌سازی گسترده‌ای حقوق و نظام قانونی کشور است.»

او گفت: «با روایتی باورمند به این ارزش‌ها است که می‌توان پس از یک قرن مبارزه برای تجدد، روشنگری و داشتن دولت قانونی، کشور و مردم را از این ورطه‌ی هولناک گسست تمدنی نجات داد و یک روند شکوهمند را آغاز کرد که فرجام آن استقرار و پایداری یک دموکراسی برخاسته از خواست مردم ما باشد.»

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن