افغانستانبرگزیده های سایت

اعدام کنید، استعفا کافی نیست

در حمله ده طالب به مقر نظامیان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ، بیش از ۳۰۰ تن کشته و زخمی شدند و حتی برخی منابع آمار را بیش از این اعلام می کنند. این حمله درحالی صورت گرفته است که برخی از منابع می گویند از چندین روز قبل از وقوع این حمله راپورت هایی دراین خصوص داده شده بود. دو روز پس از رویداد رییس ستاد ارتش و وزیر دفاع از سمت شان برکنار شدند.

نادر بلوچ، عضو مجلس سنا در گفتگو با “همگام”درخصوص استعفای وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش گفت: وضعیت در شرایط فعلی ایجاب می کند که سران حکومت افراد کارکشته نظامی را در پست های حساس بگمارند در غیر این استعفای وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش تاثیر چندانی بر اوضاع امنیتی نخواهد داشت.

بلوچ می گوید: امروز تاثیرات منفی ارگ ریاست جمهوری، شورای امنیت و ریاست اجرایی بر افراد و اشخاصی در نیروهای امنیتی جابجا می شوند وجود دارد و افرادیکه روابط نزدیک و فرمانبردار آنان هستند به این سمت ها می آیند.

عضو مجلس سنا، در خصوص مداخله جدی سران حکومت وحدت ملی در امورات نیروهای امنیتی اظهار می کند: بزرگترین چالشی که نیروهای امنیتی با آن روبرو هستند بی توجهی و مداخله جدی سران حکومت است. شرایط امنیتی کشور ایجاب می کند که ماستران و داکتران نظامی که تجربه چهار دهه جنگ را دارند به پست های حساس تعیین شوند نه اینکه سران حکومت براساس ساخت و سلیقه شخصی، اشخاصی را که توانایی سوق و اداره جزوتام های امنیتی را هم ندارند روی کار بیاورند.

به نقل از شبکه اطلاع رسانی افغانستان، وی می افزاید: در مقابله با جنگ های استخباراتی و منطقوی که در کشور روی می دهد باید اشخاص با ابتکارات نظامی استخدام شوند اما اردوی کشور همیشه تحت شدید مداخلات ارگ نشینان بوده که باعث تباهی نیروهای امنیتی و پایین آمدن قدرت محاربه ها شده است. اگر ارگ نشینان به این مسایل ادامه دهند سرانجام یک نوع اختلاف میان خود نیروهای امنیتی پیدا خواهد شد.

بلوچ، در خصوص حمله به قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ بیان می کند: هم حکومت، هم مسوولین درجه اول از جمله قوماندان قول اردو و نهادهای کشفی و استخباراتی در این فاجعه شریک اند چرا که این حادثه اولی نبوده که اینگونه روی می دهد. چرا مسوولین درجه یک و قوماندان اردو و آمر کشف بی توجهی کردند؟ درحالی که برایشان راپورت حمله هم شده بود! غفلت در اینطور مسایل به معنای جزا به اشد مجازات و اعدام است.

این مقام کشور بیان کرد: با تاسف که اشخاص براساس روابط و افراد تعیین می شوند و هیچ قانونی بر آنان تطبیق نمی شود و صرف تبدیل به جزوتام های دیگر تبدیل می شوند. تطبیق نشدن قانون باعث شده که مسوولین احساس مسوولیت نکنند و به فکر گرفتن تدابیر امنیتی نباشند.

این عضو سنا، در خصوص غفلت وظیفوی مسوولین در قول اردوی بلخ می گوید: کسانیکه در این رابطه غفلت کرده اند باید اعدام شوند و به ارگان های عدلی و قضایی معرفی شوند نه اینکه به بهانه کناره گیری از وظیفه از مسوولیت شان رفع شود. سرنوشت صدها انسان و سرباز در دست اشخاصی هست که صرفا احساس می کنند باید خود را به افراد سیاسی نزدیک کنند و با آنان نشست و برخاست کنند تا اینکه به وظیفه درجه شان در قبال نیروهای امنیتی بپردازند. اگر دولت آنها را مجازات نکند، جلوی این مسایل گرفته نمی شود و با استعفا دادن مساله ای حل نمی شود.

وی، در همین رابطه می افزاید: وقتیکه ۳۵۲ هزار نیرو در کشور وجود دارد چرا باید سربازان در قرارگاه امن شان هدف قرار بگیرند! آیا رییس جمهور، سران نیروهای امنیتی و ریاست عمومی امنیت ملی پاسخی برای سربازان و مردم کشور دارند؟ این کار یک طالب نیست که از یک محل بیاید و همچنین پروژه بزرگی را در بین نیروهای امنیتی در قرارگاه انجام دهد! بی توجهی به این مسایل جفا به تاریخ نیروهای امنیتی است.

بلوچ معتقد است که تازمانیکه جامعه جهانی و دوتان بین المللی ریشه اصلی تروریزم را در مراکزشان نخشکانند، مردم و نیروهای امنیتی همیشه قربانی سیاست های موقتی سران حکومت وحدت ملی هستند و در همین مورد می گوید: چرا رهبران حکومت توانایی این متقاعد کردن جامعه جهانی را ندارند و صرفا اعمال تروریستی را در رسانه ها محکوم می کنند! اگر توانایی ندارند و از حکومت نامشروع خود می ترسند به دیگر سیاسیون، احزاب و مردم این اجازه را بدهند که در یک صف منظم با دوستان بین المللی گفتگو کنند که تا کی مردم قربانی شوند.

این عضو سنا در خصوص مداخلات رییس جمهور و شورای امنیت کشور در سکتورهای امنیتی اظهار می کند: به عنوان یک عضو از مجلس سنا اطلاع دارم که اشخاصی که به صفت وزیر در بخش های امنیتی معرفی می شوند، صلاحیت برطرف کردن یک آمر امنیتی را هم ندارند و به طور مستقیم رییس جمهور و شورای امنیت در این مسایل مداخله دارند که همین مداخله شان باعث نابودی نیروهای امنیتی شده است.

وی افزود: بارها این مساله یادآوری شده که از بی مسوولیتی افراد سلیقوی گماشته شده، حوادث مرگبار رخ داده است اما اینها باورمندی خود را به مردم از دست داده اند و به دوستان بین المللی اتکا کرده اند و باید دید تا چه وقت دوستانشان آنها را نگاه می دارند و شاهد کشتار مردم می نشینند.

بلوج تصریح کرد: استعفای وزیر دفاع و رییس ارتش و تبدلی برخی دیگر هیچ زمان نه توانایی رزمی نیروهای امنیتی را بالا می برد و نه قابلیت محاربه شان را افزایش می دهد و تا زمانیکه یک سیستم منظم در نیروهای امنیتی جایگزین نشود و دست حکومت و شورای امنیت قطع نشود، این تبدیلی و تغییری ها بی فایده است.

این مقام، درخصوص وظیفه شورای ملی در خصوص جلوگیری از وقایعی نظیر حمله بلخ بیان کرد: وظیفه شورای ملی ایجاب می کند که در برخورد با کسانیکه توانایی ندارند، مصلحتی برخورد نکند و منافع کشور را فدای منافع شخصی نکنند. معرفی کسانیکه غفلت کرده اند به ارگان های قضایی در صلاحیت شورای ملی کشور است و این نهاد نباید منتظر بماند که رییس جمهور و اجرایی و شورای امنیت ملی چه می کنند!

این عضو سنا افزود: ای کاش که سربازان بلخ در میدان محاربه کشته می شدند، اگر شورای ملی و به طور خاص مجلس نمایندگان در مساله استیضاح روسای نهادهای امنیتی بی توجهی نمی کرد و منافع خود و مصلحت های افراد با نفوذ را در نظر نمی گرفت امروز احتمالا شاهد این حوادث نمی بودیم.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن