افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

اعضای رهبری طالبان با ملا هیبت الله در کویته دیدار می کند

هیأت طالبان که از دوحه قطر و پس از گفت و گو با زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان به پاکستان سفر کرده اند، نزدیک یک هفته است در این کشور به سر می برند.

این هیأت روز گذشته با ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر ارشد گروه طالبان، دیدار و در مورد چگونگی اعلام آتش بس با امریکا برای پایان جنگ در افغانستان گفت و گو و مشورت کردند.

یک منبع نزدیک به طالبان گفت محور اصلی این دیدار بحث روی آتش بس پیشنهاده شده از سوی زلمی خلیل زاد بوده است.

گفتنی است زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در تازه ترین دور از مذاکرات صلح اوایل ماه جاری در دوحه قطر با نمایندگان طالبان دیدار نموده بود. این دیدار پس از توقف مذاکرات صلح توسط ترامپ از سرگرفته شده بود.

به گفته منبع، رهبران طالبان اکنون در حال مشورت در مورد توافق یا عدم توافق با امریکا روی اعلام آتش بس می باشند. مولوی شهاب الدین دلاور ریاست هیأت طالبان اعزامی به پاکستان را برعهده دارد.

سید اکبرآغا، یک مقام پیشین طالبان، در این مورد گفت مشورت در مورد قبول یا رد آتش بس پیشنهاد شده از سوی امریکا ادامه دارد. کوتاه یا بلند بودن آتش بس نیز از دیگر محورهای گفت و گو در دیدار هیات طالبان با ملا هبت الله بود.

از سویی هم خلیل زاد به طالبان هشدار داده در صورت عدم قبول آتش بس توافق صلح با امریکا نهایی نخواهد شد. خلیل زاد اکنون منتظر تصمیم طالبان در مورد کاهش خشونت و اعلام آتش بس می باشد.

سمیع یوسف زی، یک روزنامه نگار در پاکستان، گفت به نظر می رسد امریکا هیچ توافق صلحی را با طالبان امضاء نکند مگر این این گروه آتش بس را بپذیرند.

این در حالی ست که مذاکره مستقیم طالبان با حکومت افغانستان که به گفت و گوهای بین الافغانی معروف شده نیز یک جنبه مهم دیگر از پروسه صلح می باشد؛ در این راستا حکومت یک تیم مذاکره کننده را آماده کرده است اما طالبان همچون گذشته هیچ علاقه ای به این کار از خود نشان نداده اند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، گفت هیات مذاکره کننده همه شمول است و از تمام ملت افغانستان نمایندگی می کند.

مقامات افغان معتقدند اعلام آتش بس از سوی طالبان نشان خواهد داد که این گروه به صلح متعهد هستند و دیگر حملات تهاجمی و انتحاری خود برای هدف قرار دادن غیرنظامیان، بستن شاهراه ها و کشاندن جنگ به شهرهای بزرگ را انجام نمی دهند.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن