افغانستانبرگزیده های سایت

اعضای کمتیۀ گزینش تعهد سپردند که صادقانه کار می‌کنند

کمیتۀ گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در نخستین روز آغار کارش تعهد سپردند که کارهایش را در روند شفاف به پیش خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ رییس کمیتۀ گزینش تأکید ورزیدند که زیر هیچ‌گونه فشارهای سیاسی نخواهند رفت و افراد شایسته را در کمیسیون‌های انتخاباتی برخواهند گزید.

جاوید رشیدی، رییس کمیتۀ گزینش، گفت: «بی‌هیچ‌گونه مداخله سیاسی، همه تعهد کرده‌ایم که با کمال صداقت و شفافیت این موضوعات را تفکیک می‌کنیم.»

در همین حال، برخی از نهاد‌های نظارت‌کنندۀ انتخابات نگران استند که اختلاف‌های درونی حکومت وحدت ملی بر کار این کمیته نیز اثرخواهد گذاشت.

شاه‌محمود مل، عضو رهبری دیده‌بان انتخابات افغانستان، اظهار داشت: «نگرانی‌ها هنوزهم پابرجاست؛ فشارهای سیاسی موجود است. همین فشارهای سیاسی بود که سبب تأخیر در این دوسال در این مسأله شد.»

درخواست‌کننده‌گان عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی تا ۱۵ میزان می‌توانند درخواست‌های‌شان را به کمیتۀ گزینش بسپارند.

پرسشی که به میان می‌آید این است که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی با کدام معیارهایی برگزیده خواهند شد؟

یوسف رشید، عضو کمیتۀ گزینش، بیان کرد: «تابعیت افغانستان را داشته باشند؛ حداقل لیسانس باشند؛ دارای شهرت نیک باشند؛ لیسانس حداقل ده سال، ماستر حداقل هفت سال و دکتورا حداقل پنج سال تجربه کار را در نهاد‌های دولتی یا شخصی داشته باشند.»

از میان همه درخواست‌کننده‌گان، کمیتۀ گزینش ۲۱ تن را برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و ۱۵ تن دیگر را به کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، به رییس‌جمهورغنی معرفی خواهد کرد.

از این میان، رییس‌جمهور هفت تن را برای کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن دیگر را برای عضویت در کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی برخواهد گزید.

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن