اقتصادیبرگزیده های سایت

افزایش بهای دوبرابر جلغوزه پس از صادارات به چین

با آغاز صادرات جلغوزه از راه دهلیزهای هوایی به چین، بهای این میوۀ با ارزش دربازارهای کشور به دو برابر رسیده‌‎است.

به گزارش خبرگزاری رشد، درحال حاضر، بهای هرکیلوگرام جلغوزه در بازارهای پایتخت تا ۲۸۰۰ افغانی می‌رسد درحالیکه این رقم درحدود ۸ ماه پیش یک ۱۵۰۰ افغانی بود.

از سویی‌هم، دفتر مشاور رییس‌جمهور در امور مالی و بانکی می‌گوید که تا کنون در حدود ۶۰۰ تُن جلغوزه از راه دهلیزهای هوایی به چین، صادر شده‎است.

شماری از فروشنده‌گان میوه‌های خشک در بازارهای پایتخت می‌گویند که از ۸ ماه بدینسو و هم‌زمان با آغاز صادرات جلغوزه به چین، بهای این میوه گران‌بها به گونۀ چشمگیری، افزایش یافته‌است.

آنان می‌گویند که درحال حاضر یک کیلوگرام جلغوزه در این بازارها تا ۲۸۰۰ افغانی، به‌فروش می‌رسد.

حسیب الله، فروشنده میوه خشک گفت: «جلغوزه میوه‌یی است که تقاضا کننده آن زیاد است، و مردم زیاد می‌خرند، امسال به خاطر افزایش صادرات آن تا سه هزار افغانی به فروش می‌رسد.»

عبیدالله، یک فروشندۀ دیگر گفت: «پارسال جلغوزه ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ به فروش می‌رسید، امسال به خاطر اینکه بیشتر آن صادر می‌شود، قمیت آن از ۲۸۰۰ تا سه هزار به فروش می‌رسد.»

از سوی دیگر، میرزمان پوپل مسؤول انکشاف صنایع و صادرات اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت: «علت اصلی که در بازارهای افغانستان جلغوزه نرخ واقعی خود را پیدا کرده، به چین و دیگر کشورهای اروپایی صادرات آن زیاد شده‌است.»

سمیر رسا، مسؤول روابط عامه دفتر مشاوریت رییس‌جمهور در امور مالی و بانکی در این باره گفت: «تنها ۶هزار تن جلغوزه سیاه به شهر شانگهای چین از طریق دهلیز هوایی، ارسال شده‌است.»

وجود کوه‌های انبوه ازجنگل‌های جلغوزه در بخش‌های جنوب وجنوب شرقی کشور سبب شده‌است که افغانستان فرصت‌های بزرگی برای برداشت جلغوزه را درمنطقه داشته باشت.

بربنیاد آمارهای داده شده، ارزش جلغوزه افغانستان سالانه به حدود دو میلیارد دالر تخمین می‌شود؛ اما امسال نخستین باری‌ست که افغانستان ازاین میوه گرانب‌ها، درآمدهای لازم به‌دست میارد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن