اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

افزایش ’۳۶ درصدی’ درآمد کشور

در شش ماه گذشته، وزارت مالیه‌ از طریق گمرک‌ها ۳۱ میلیارد و پنجصد میلیون افغانی، از طریق مالیه‌ بیست‌ویک میلیارد افغانی و از طریق درآمد‌های غیر مالیاتی هفده میلیارد و پنجصد میلیون افغانی درآمد داشته است.

به همین گونه درآمدهای دولت از محصول خدمت‌های مخابراتی از سنبله‌ی پارسال تا حال به بیش از سه میلیارد افغانی می‌‎رسد.

وزارت مالیه‌ی کشور گفته‌ است که امسال این درآمدها به بیشتر از ‘هفتاد میلیارد افغانی’ رسیده است؛ در حالی که در شش ماه سال مالی گذشته، ‘پنجاه و دو میلیارد افغانی’ جمع آوری شده بود.

سخنگوی این وزارت در پاسخ به گزارشگر تلویزیون ۱ گفت که این درآمد تنها از بخش مالیه‌ی مخابراتی به دست نیامده است؛ زیرا این مالیه بخشی از درآمدهای ماست.

اجمل حمید عبدالرحیم زی افزود: “بالا رفتن گراف درآمد ما به دلیل ایجاد مشکل برای بخش خصوصی و بلند بردن تعرفه نیست؛ بلکه سه عامل مهم دیگر نقش دارد.”

عبد الرحیم زی این سه عامل را مبارزه‌ی جدی وزیر مالیه با فساد در گمرک‌ها و سایر بخش‌ها، گماشتن شخص‌های متخصص و با تجربه و همچنان ایجاد روش‌ها عصری و کمپیوتری، چون ‘پرداخت برقی درآمد’ در گمرک‌ها و سایر جاها، بر شمرد.

از سوی دیگر دیدبان شفافیت افغانستان باور دارد که هنوز هم میلیاردها افغانی در گمرک‌های مرکز و ولایت‌ها، به دلیل موجودیت فساد، ضایع می‌شود.

سید اکرام افضلی، رییس اجرایی این نهاد گفت: “منبع‌های درآمدی حکومت گسترش یافته است و مالیه‌ی بیشتر بالای مصرف کنندگان وضع شده است و نیز تا حدی فساد در جمع‌آوری درآمدها کاهش یافته است.”

افضلی افزود که برای افزایش درآمد، ظرفیت‌های بسیار زیادی وجومد دارد، ولی اکنون هم فساد در جمع‌آوری آن وجود دارد.

او همچنان گفت که اگر فساد در گمرک‌ها و دیگر نهادهای مالی از میان برداشته شود؛ درآمدهای کشور، بودجه‌ی عادی و یک بخش بودجه‌ی توسعه‌ای کشور را تمویل می‌تواند.

افزون بر این همه، هدف تعیین شده‌ی صندوق وجهی پول در بخش درآمدهای کشور تا پایان سال مالی ۱۳۲میلیارد افغانی است؛ اما آمارهای شش ماه گذشته نشان میدهد که تا پایان سال مالی، درآمدهای کشور از مرز این هدف خواهد گذشت.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن