اقتصادیبرگزیده های سایت

افزایش ۴ درصدى محصولات برنج افغانستان

 قرار إحصائیه انجام شده در حدود ١٧صد هزار هکتار زمین در ١٧ ولایت افغاستان برنج کشت میشود.

مطالعات جدید در مورد مزرعه هاى شالى(زمین هاى برنج) نشان میدهند که سال گذشته در حدود ٣۵٢٠٠٠ تُن برنج در کشور کشت شده است که نمایانگر افزایش ۴ درصدى این محصولات میباشد.

مقامات میگویند این سروى توسط سازمان إحصائیه مرکزى ، در هماهنگى با وزارت زراعت مالدارى و آبیارى و سازمان همکارى هاى  بین المللى جاپان در حدود ٩ ماه را در بر گرفت.

بر اساس مطالعات کشت زار هاى برنج ١٧ صد هزار هکتار زمین را در ١٧ ولایت احتوا نموده که پیشترین میزان حاصلات آن، یعنى ۴٧ درصد آن از ولایت کندز حاصل میشود.

نورالله استانکزى معاون ریس سازمان إحصائیه مرکزى در بخش مرکز معلومات جغرافیایى میگوید: “ما براى معلومات و إحصائیه خود از ستلایت ها و همچنان سروى استفاده نمودیم.”

وزارت زراعت میگوید استفاده از زراعت پیشرفته، تخم هاى إصلاح شده و آبیارى مناسب و به موقع باعث افزایش حاصلات برنج شده است .

اکبر رستمى سخنگوى وزارت زراعت میگوید: “باوجود افزایش حاصلات زراعتى و برنج ما شاهد کاهش حاصلات گندم هستیم که علت عمده آن کمبود باراندگى میباشد.”

تحقیقات حاکى بر آن است که بیش از ۶١ درصد برنج به شکل بومى و عنعنوى تولید میشود.

سرمایه گذاران میگویند بنا بر نبود فابریکات مناسب براى پروسس برنج در کشور ، مردم بیشتر از برنج هاى وارد شده استفاد میکنند.

سید ناصر احمد یک تن از سرمایه گذاران محلى میگود برنج کشور کیفیت خوب داشته اما بدلیل نبود فابریکات معیارى و عدم بسته بندى مناسب، وارد بازار هاى تجارى نمیشود .

بر اساس مطالعات سازمان إحصائیه مرکزى افغانسان سالانه به ۵٧۴٠٠٠ تُن برنج نیاز دارد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن