افغانستانبرگزیده های سایت

افزایش ۸۲ درصدی تلفات غیرنظامیان در ماه جولای

یک پژوهش امنیتی نشان می‌دهد که در درگیری‌ها در بخش‌هایی از کشور، تلفات غیر نظامیان در ماه جولای در مقایسه با یک ماه پیش ۸۲ درصد افزایش یافته‌است.

این پژوهش امنیتی نشان می‌دهد که در ماه جولای (۱۱ سرطان تا ۱۱ اسد) بیش‌از ۱۹۰ غیر نظامی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ بر بنیاد این پژوهش، هرچند عملیات‌های هوایی در ماه جولای افزایش چشم‌گیری داشتند؛ اما عملیات‌های زمینی کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهند.

افغانستان در ماه جولای گواه بیشترین تحرک‌های ضد امنیت بود و نیروهای دولتی در بیش‌از ۱۵ ولایت درگیر نبرد‌های سختی بودند.

رفیع‌الله بیدار، سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، می‌گوید: «ضرر رسانیدن به افراد ملکی و به تأسیسات ملکی، خلاف موازین اسلامی و قانونی‌است. طرف‌های درگیر باید این موضوع را جداً در نظر بگیرند.»

بر اساس این گزارش تحقیقی، تحرک‌های مخالفان مسلح دولت در ماه جولای، در مقایسه با ماه پیش‌تر ۲۸ درصد افزایش داشته‌است. هر چند عملیات‌های هوایی در این ماه افزایش داشتند، اما عملیات‌های زمینی نیروهای دولتی، در مقایسه با یک ماه پیش ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی، می‌گوید: «چون در ماه رمضان حملات‌شان کم بود و عملیات ما هم ما کم بودند، اما اکنون عملیات‌های ما بسیار شده‌اند و برنامه‌های ما منظم به پیش می‌روند.»

در ماه جولای ننگرهار با ۱۳۴ رویداد ضد امنیت ناامن‌ترین ولایت افغانستان بود و پس‌از آن هلمند، کندز، غزنی و کندهار گواه بیش‌ترین رویداد‌های ضد امنیت بودند، اما دایکندی و پنجشیر امن‌ترین ولایت‌های افغانستان در این ماه شناخته شده‌اند.

صالح‌محمد ریگستانی، آگاه امور سیاسی، می‌گوید: «یگانه راه حل فشارآوردن در بیرون سر پاکستان و مقاومت در داخل است.»

در ماه جولای مخالفان مسلح دولت عملیات‌های‌شان را بیشتر بر ولایت هلمند متمرکز ساختند. نخستین حمله‌های شان را در ولسوالی سنگین آغاز کردند و پس‌از آن ولسوالی خانشین را نشانه گرفتند که حتا برای چند ساعت ادارۀ این ولسوالی را نیز به‌دست داشتند.

اما این حمله‌ها را در این ماه در هلمند پایانی نبود. دامنۀ این حمله‌ها به ولسوالی نادعلی و حتا در گرداگرد شهر لشکرگاه رسید و تا هنوزهم اوضاع در هملند خطرناک و نا به‌سامان است.

در همین حال، شماری از نیروهای امنیتی در هلمند، که در خط نخست نبرد هستند و با طالبان می‌جنگند، با گذاشتن تصویرهای‌شان در شبکه‌های اجتماعی، از بی‌پروایی فرماندهان‌شان سخت انتقاد می‌کنند و می‌گویند که نان مناسب برای خوردن ندارند و در هنگام ضرورت مهمات به آنان نمی‌رسد.

به‌تازه‌گی بیش از ۷۰ نیروی امنیتی در نبرد با طالبان در این ولایت جان باختند و شماری نیز زخم برداشتند؛ تلفاتی که به باور نیروهای امنیتی در این ولایت، بیشتر به بی‌پروایی‌ها در برابر خودشان نسبت می‌دهند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن