اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

افغانستان خواستار بورسیه تحصیلی کشورها در رشته روابط بین الملل شد

وزیر امور خارجه کشور اظهار امیدواری کرد که از ظرفیت دیپلوماسی سایر کشورها برای فربه تر شدن دستگاه دیپلوماسی بهره ببرد و از کشورهای جهان خواست تا برای ارتقای ظرفیت این نهاد بورسیه های ماستری و دکترا را به کارمندان وزارت امورخارجه اختصاص دهند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه در آئین گرامی داشت شصدمین سالروز تاسیس مرکز دیپلوماسی وزارت امورخارجه که با شرکت نمایندگی های سیاسی کشورهای جهان در تالار اجتماعات وزارت امورخارجه برگزار شد، از کشورهایی که زمینه ارتقای ظرفیت دیپلومات های جوان افغانستان را فراهم کردند، قدردانی کرد.

وی در این زمینه به طور مشخص از کشورهای امریکا، چین، بریتانیا، آلمان، روسیه، فرانسه، هند، هالند، مصر، استرالیا، بنگلادیش، اندونزیا، سریلانکا، قرقیزستان، جاپان و کوریای جنوبی، نام برد و گفت که از این کشورها سپاسگزاری ویژه به عمل می آورم.

مرکز دیپلوماسی وزارت امور خارجه افغانستان ۶۰ سال قبل با ابتکار دیپلومات های پیشکسوت کشور پایه ریزی شد و تاکنون دوره های آموزشی متعددی را با کمک دانشگاه کابل برگزار کرده و قرار است امسال اولین دانش آموختگان ماستری این مرکز فارغ التحصیل شوند.

وزیر امور خارجه افغانستان گفت که فلسفه تاسیس مرکز دیپلوماسی این وزارتخانه، آشنائی دیپلومات ها همزمان با انجام ماموریت های محوله با دستاوردهای علمی تازه در حوره کاری خود آشنا شوند و علم و تجربه را با هم بیاندوزند.

آقای ربانی، ویژگی دانش های بشری را دگرگونی دانست و گفت که افغانستان در لحظات حساس تاریخی قرار دارد و نیاز است که ما اصول و مبناهای سیاست و روابط خارجی کشور را در راستای پیگیری اهداف و منافع ملی کشور در سطح منطقه و جهان، بر اساس پایه های علمی و دید راهبردی بنا کنیم.

وی افزود: برای علمی کردن ماموریت های دستگاه دیپلوماسی کشور و خارج شدن از حالت روزمرگی مطلق و انفعالی عمل کردن، همان گونه که سال گذشته اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی افغانستان را دست کم برای یک سال تدوین کردیم، امسال نیز کار تدوین برنامه های سیاست و روابط خارجی کشور برای یک دوره چهار ساله نهایی خواهیم کرد.

وزیر امورخارجه گفت که تهیه و تدوین اولین رهنمود دیپلوماسی اقتصادی و همچنان تدوین مبانی دیپلوماسی عمومی جمهوری اسلامی افغانستان نیز در راستای علمی کردن و راهبردی سازی توسط مرکز دیپلوماسی صورت گرفته است.

ربانی افزود، مسئولان مرکز دیپلوماسی تلاش دارند تا این نهاد را به آکادمی ارتقا دهند و امیدواریم روزی ما نیز از دیپلومات های کشورهای دیگر در این مرکز پذیرائی کنیم و وارد مرحله تبادل دیپلومات با سایر کشورها شویم.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن