برگزیده های سایتجهان

افغانستان در میان بدترین کشورها برای تجارت و سرمایه گذاری

افغانستان در میان ۱۹۰ کشور جهان در ردۀ ۱۸۳م قرار گرفته و به عنوان بدترین کشور آسیایی برای تجارت و سرمایه‌گذاری شناخته شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رشد، صدای امریکا نوشته است که بانک جهانی در گزارش سالانه‌اش هم‌چنان گفته‌است که زیلاند جدید به‌ترین کشور برای تجارت و سرمایه‌گذاری می‌باشد و سنگاپور، دنمارک، هانگ کانگ، کوریای جنوبی، نارویّ، بریتانیا، ایالات متحدۀ امریکا، سویدن و مقدونیه پس از آن در رده‌های دوم تا هفتم هستند.

در این میان سومالیا، ایتریا، لیبیا، ونزولا، سودان جنوبی، جمهوری افریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کانگو، افغانستان، انگولا، هایتی و چاد به ترتیب کشورهایی هستند که برای سرمایه‌گذاری در بدترین وضعیت قرار دارند.

بر بنیاد این گزارش، بانک جهانی در سال جاری ده شاخص تجارتی و سرمایه‌گذاری را در ۱۹۰ اقتصاد جهان ارزیابی کرده‌است.

این شاخص‌ها شامل آغاز فعالیت تجارت و سرمایه‌گذاری، اخذ جواز ساختمانی، دست‌رسی به برق و قرضه‌های بانکی، ثبت ملکیت، حراست از سرمایه‌گذاران کوچک، تجارت بیرون‌مرزی، تطبیق قراردادها و حل و فصل ورشکسته‌کی شرکت‌های خصوصی بوده‌است.

در افغانستان اما آغاز فعالیت تجارتی، اخذ جواز ساختمانی، ثبت مالکیت، دست‌رسی به برق، دست‌رسی به قرضه‌ها و پرداخت مالیه در مقایسه به سال گذشته، در وضعیت بدتر قرار گرفته‌است.

اما از سویی، تجارت بیرون‌مرزی و حل و فصل ورشکسته‌گی‌های شرکت‌های خصوصی دو خصیصه‌یی‌ست که در تناسب به سال گذشته اندکی به‌بود یافته‌است.

این در حالی‌ست که حکومت وحدت ملی ظاهرا در سال جاری تلاش‌های زیادی را برای توسعۀ سکتور تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان انجام داده و از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی درخواست سرمایه‌گذاری در افغانستان را کرده‌است.

با این حال وضعیت بد امنیتی سبب شده تا سرمایه‌گذاران، به ویژه شرکت‌ها و بازرگانان خارجی کم‌تر به سرمایه‌گذاری در افغانستان فکر کنند.

در این جمله فساد اداری و اختلافاتی که در یک سال اخیر میان رهبران حکومت وحدت ملی وجود داشته نیز از سوی برخی از آگاهان امور تجارت و سرمایه‌گذاری از عواملی بر شمرده می‌شود که سبب وضعیت کنونی شده‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن