افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

افغانستان را برای مردم دوزخ کردند

کمک هایی که از جانب کشورهای خارجی به ما می شود پول هایی است که آنها از کشور ما برده اند. آنها سه و نیم میلیارد دالر به ما کمک می کنند شصت و هفت میلیارد دالر را از اینجا می برند

جنگ در افغانستان چنان پیچیده شده است که گفته می شود هیچ راهی برای برقراری صلح در آن پیدا نمی شود. روز بروز بر شدت ناامنی ها افزوده می گردد در حالیکه راه های زیادی برای آوردن صلح امتحان گردیده است. عوامل این ناامنی ها و دلیل عدم رسیدن به صلح چیست؟

به گزارش خبرگزاری رشد، داکتر رمضان بشر دوست عضو مجلس نمایندگان در برنامه «پس از خبر» گفت: یک گزارش نشان می دهد که سالانه مواد مخدر شفاف افغانستان تا به آمریکا برسد چهارصد میلیارد دالر درآمد دارد. این چهارصد میلیارد دالر در میان دزدان داخلی و خارجی تقسیم می شود.

وی، معتقد است کمک هایی که از جانب کشورهای خارجی به ما می شود پولهایی است که آنها از کشور ما برده اند و افزود: چند روز پیش نایب دوم مجلس، در شورای ملی چنان از سه و نیم میلیارددالری که به افغانستان کمک شده بود، تقدیر و تشکر می کرد که اگر اوباما در اینجا بود سجده هم می کرد. در حالیکه آنها سه و نیم میلیارد دالر به ما کمک می کنند شصت و هفت میلیارد دالر را از اینجا می برند. این مساله ای علنی است و همه آن را می دانند.

بشردوست، جنگ را بستری خوب برای تامین منافع و پول برای خارجی ها و برخی افراد داخلی می داند و می گوید: جنگ در افغانستان اگر برای مردم افغانستان زهر است برای برخی افراد داخلی و خارجی عسل است. این افراد می توانند در حالت جنگ، مواد مخدر و منابع افغانستان را به تاراج برند و در عوض سلاح های تولید شده خود را در اینجا بفروشند. تازمانیکه که جنگ یک منبع عسل برای برخی ها باشد جنگ در اینجا تمام نخواهد شد. اگر جنگ نباشد این افراد به منافع خود نمی رسند برایشان مهم هم نیست که مردم بیچاره، طالب بیچاره، پولیس و اردوی بیچاره قربانی می شوند.

نماینده مجلس، با بیان اینکه در این برد و خورد بسیاری ها در افغانستان شریک هستند، افزود: افراد حکومتی، نمایندگان مجلس و خارجی ها همه در آن دخیل هستند. انتخابات هم برای این برگزار نشد که این برد و خوردها براحتی انجام شود. در حال حاضر هیچ نماینده ای قلباً نمی خواهد که انتخابات برگزار شود. نماینده ها با خود فکر می کنند که اگر انتخابات انجام شود، نود درصد احتمال دارد که آنها انتخاب نشوند. اگر هم آنها بخواهند موفق شوند باید نیمی از ذخیره ای که سالها به دست آورده اند به مصرف برسانند. باید رشوه دهند، پول دهند، موبایل دهند. پس چرا جایگاهی که حالا دارند را ترک کنند.

وی، اضافه کرد: در حال حاضر کمیته گزینش برای کمیسیون انتخابات تشکیل شده است. در این کمیته گزینش، رییس مجلس نماینده دارد، رییس مجلس سنا هم نماینده دارد، رییس حقوق بشر هم یک نماینده دارد، رییس دادگاه عالی هم یک نماینده دارد. این افراد، نماینده های خود رادارند که هر کسی را که بخواهند بتوانند بیاورند. اگر افراد کمیته گزینش، انسانهای خوب و پاک را به کمیسیون انتخابات بیاورند دیگر افرادی مانند ابراهیمی نمی توانند رییس مجلس شوند. پس همه آنها منافع خود را در نظر گرفته اند و به همین دلیل جای پای خود را محکم کرده اند و درکمیته گزینش افراد خود را گماشته اند. در حالیکه این کمیته باید کاملاً مستقل باشد و وابسته به هیچ جایی نباشد.

بشردوست با بیان اینکه جنگ در افغانستان منافع بسیاری ها را تامین می کند افزود: برای مثال، اگر جنگ در افغانستان و پاکستان وجود نداشته باشند سازمان آی اس آی نمی توانند سالانه میلیاردها دالر نمی تواند از آمریکا بگیرد و منافع بسیاری دیگر هم تامین نمی شود.

وی در اخیر گفت: متاسفانه در این آشوب و بلوا، نود و هشت درصد مردم ما انگار در دوزخ می سوزند اما دو درصد رهبرانی هستند که برای خود زندگی ساخته اند که انگار در بهشت بسر می برند. حساب بانکی هایی که اینها دارند شاید رییس جمهور آمریکا هم نداشته باشد. خانه ها و قصرهایی که اینها برای خود ساخته اند، رهبران آمریکا و انگلیس هم ندارند. در این میان مردم باید برخیزند و علیه این روند و این بی عدالتی حاکم اعتراض کنند اگر می خواهند زندگی بهتری داشته باشند و آرامش در کشور برقرار شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن