اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

افغانستان می‌خواهد از هند سلاح بیشتری به دست آورد

 

 

سفیر افغانستان در دهلی جدید گفته که هند برای کمک به کابل در مبارزه علیه جنگجویان اسلامگرا در نظر دارد سلاح بیشتری به افغانستان بفرستد، ولو این همکاری نزدیک بین دو کشور در شرق و غرب پاکستان، موجب تشویش اسلام آباد گردد.

هند به افغانستان در پانزده سال گذشته اندکی بیش از ۲ میلیارد دالر کمک کرده است، اما در قسمت تهیه اسلحه به این کشور بیشتر با سنجش عمل می کرد تا موجب واکنش شدید پاکستان نگردد که افغانستان را به مثابه ساحه نفوذش می نگرد.

بعد از سرنگونی حکومت طالبان در کابل، دهلی جدید پس از سال ها خودداری، در ماه دسمبر سال گذشته اعلام نمود که چهار هلیکوپتر جنگی برای کابل تهیه می کند. کابل فوراً سه هیلیکوپتر جنگی نوع «ام- ۲۵» را برای پیگرد شورشیان به کار انداخت و چهارمین آن در هفته های آینده وارد می گردد.

به گزارش رشد، شیدا محمد ابدالی، سفیر افغانستان در هند به رویترز گفت که امنیت منطقه یی در حال خراب شدن است و نیروهای امنیتی افغانستان به شدت به وسایل نظامی جهت مهار زدن طالبان، داعش و سایر گروه های جنگجو نیاز دارند.

او ضمن مصاحبه ای به رویترز گفت: «ما به خاطر چهار هلیکوپتر سپاسگزاریم. اما ما به هلیکوپترهای بیشتر نیاز داریم. اکنون ما به سوی وضعیتی می رویم که برای همه در منطقه به شمول هند قابل تشویش است.»

قرار است در ۲۹ آگست، جنرال قدم شاه شهیم لوی درستیز افغانستان در دهلی جدید یک لیست تجهیزات نظامی را که در مشورت با نظامیان ایالات متحده امریکا ترتیب شده است به وزارت دفاع هند تقدیم کند. تا اکنون روشن نیست که چه مبلغ آن قابل پرداخت است و چه مبلغ آن مجانی می باشد.

این تجهیزات شمال هیلیکوپترهای «ام آی ۲۵ اس»، هیلیکوپترهای کوچکتر برای انتقال سربازان و خدمات عاجل طبی و پرزه های هواپیماهای روسی موجود در نیروی هوائی افغانستان می باشد.

ابدالی گفت که «دستور کار لوی درستیز افغانستان معلوم است. ما ارتقای مناسبات دفاعی مان را نهایی می سازیم.» او علاوه نمود که هند به افغان ها گفته است که هند در حد توان به در قسمت اکمال نیازمندی های نیروهای امنیتی افغانستان کمک می کند.

رهبر هند پاکستان را رنجه می کند

این حقیقت که بسیاری تجهیزات پیشنهاد شده منشای روسی دارند نمی تواند مانع توافق شود ولو آنکه کشورهای غربی تحریم هایی علیه روسیه وضع کرده اند.

روسیه و ایالات متحده امریکا در با ثبات گردانیدن افغانستان اهداف مشترکی دارند و هند برای تجهیز مجدد افغانستان می تواند پا درمیانی کند، زیرا با وجود صرف میلیاردها دالر ایالات متحده امریکا نیروی های امنیتی افغانستان واجد آن ظرفیتی نمی باشند که ایجاب می نماید.

یک دیدبان ارشد حکومت امریکا در گزارشی که چالش ها فراروی نیروهای افغانستان را ارزیابی می نماید، گفته است که حکومت افغانستان کنترول و نفوذش را بر نزدیک به ۵ درصد قلمروش بین ماه جنوری و می از دست داده است.

اما اقدامات برای افزایش همکاری با افغانستان احتمالاً ترس پاکستان را از این ناحیه افزایش می دهد که احساس می کند بین دو همسایه دشمن فشرده می شود. به تازگی روابط با هردو کشور سرد گردیده است.

افغانستان می گوید که پاکستان باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از عملیات جنگجویان از درون قلمرو اش انجام دهد، این درحالی است که هند پاکستان را به ناآرامی ها در منطقه مورد مناقشه کشمیر متهم می سازد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند، در سخنرانی اخیرش با اشارت به ایالت نا آرام بلوچستان یک گام جلوتر رفته است.

در رابطه با چشم انداز همکاری نظامی نزدیک بین افغانستان و هند، یک سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است که حکومت آن کشور در این مورد نمی خواهد چیزی بگوید.

اما او علیه تلاش هایی برای بی ثبات گردانیدن پاکستان که هشدار داد که مانند رقیب قدیمی اش هند دارای سلاح هسته یی می باشد. او گفت: «انتظار ما این است که نباید به هند اجازه داده شود تا از خاک افغانستان برای ایجاد بی ثباتی در پاکستان استفاده کند.»

طبق اظهار یک مقام وزارت دفاع هند، این مذاکرات با کابل شامل امکان افزایش شمار افسران افغان برای آموزش در موسسات نظامی هند می باشد. در حال حاضر این امکان برای حدود ۸۰۰ نفر میسر است.

حمایت ایالات متحده امریکا

ایالات متحده امریکا که بیش از ۶۸ میلیارد دالر را برای آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان از سال ۲۰۰۲ به اینسو اختصاص داده است، از همکاری نظامی بیشتر هند استقبال نموده است تا کمبودهای تجهیزات و پرسونل را تکافو نماید.

در اوایل ماه جاری جنرال جان نیکلسون قوماندان نیروهای ایالات متحده امریکا در افغانستان با مقامات هندی جهت یافتن راه هایی برای کمک دهلی نو به نیروی هوایی افغانستان مذاکره کرده بود. این به دلیل آن است که نیروی هوایی افغانستان می کوشد به دلیل تحریم ها علیه مسکو هواپیماهای کهنه شده اش را نگهدارد.

نیکلسون گفت که کشورهای پول دهنده ۴،۵ میلیارد دالر به افغانستان کمک نموده اند، اما این پول ها به دلیل تحریمات علیه مسکو نتوانسته است جهت خریداری هواپیما از روسیه و یا خریداری پرزه جات به کار رود. منازعه اوکرایین این مشکل را شدت بخشیده است.

با چنین ملاحظاتی نمی توان جلو هند را گرفت و این کشور می تواند تجهیزات ساخت روسیه را که خودش دارد به افغانستان بفرستد و یا این تجهیزات و پرزه جات را از روسیه خریداری نموده و به افغانستان بفرستد.

نیکلسون در پایان سفرش گفته است: «هر هواپیمای اضافی و یا پرزه جات که هند برای افغانستان و اکمالات نیروی هوایی آن تهیه می کند بسیار مایه خرسندی می شود.»

یک دیپلومات روسی گفت که مسکو از تلاش هایی تقویت نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کرده است، ولو آنکه خود مستقیماً آن را تجیهز نکرده باشد.

این دیپلومات گفت: «سیاست ما ساده و روشن است. ما مستقیماً دخالت نخواهیم کرد، اما ما از هر ابتکاری برای تحکیم قابلیت های مقامات افغانستان در جنگ علیه گروه های تروریستی و برای با ثبات گردانیدن اوضاع این کشور حمایت می کنیم.»

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن