افغانستانبرگزیده های سایتجهان

افغانستان و پاکستان مشترکاًَ برای نابودی طالبان اقدام کند

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید نیاز است که افغانستان و پاکستان در برابر طالبان با هم یک‌جا اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد، کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که افغانستان و پاکستان باید یک‌جا کار کنند تا به گونۀ تاثیرگذار بر چالش طالبان فایق آیند.

جاش ارنست، سخن‌گوی کاخ سفید روز گذشته با اشاره به حمله به دانش‌گاه پاچاخان در شهر پشاور پاکستان به خبرنگاران گفته‌است نتیجه‌گیری امریکا این است که طالبان یک تهدید امنیتی برای هردو کشور هستند.

او افزوده‌است این‌که افغانستان و پاکستان چگونه بیش‌تر به گونۀ تاثیرگذار با طالبان رو به رو می‌شوند به توانایی این کشورها در تاثیرات هم‌کاری‌شان ارتباط خواهد داشت.

این اظهارات پس از آن است که صبح روز چهارشنبه هفتۀ گذشته مهاجمان دانش‌گاه پاچاخان را در منطقۀ چهارصدۀ شهر پشاور پاکستان هدف قرار دادند که منجر به کشته‌شدن ۲۱ نفر و زخمی‌شدن ۵۰ تن دیگر شد.

از سویی، شام همان روز یک حمله‌کنندۀ انتحاری در کابل نیز غیر نظامیان را هدف قرار داد که در پی آن هفت کارمند تلویزیون طلوع کشته و حدود ۲۵ نفر دیگر زخمی گردیدند.

آقای ارنست هم‌چنان گفته‌است ایالات متحدۀ امریکا در ازسرگیری گفت‌گوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان هم‌کاری می‌کند و آرزومند است هم‌کاری به‌تر در میان این دو کشور جنوب آسیا هم زمینه‌سازی شود.

سخن‌گوی کاخ سفید یادآور شده که هرگونه تصمیم‌گیری در مورد چگونه‌گی گفت‌گوها و هر گونه توافق برای راه‌اندازی این گفت‌گوها به تصمیم‌هایی بسته‌گی دارد که از سوی رهبران دو کشور گرفته می‌شود.

این در حالی‌ست که قرار است سومین نشست چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در آیندۀ نزدیک در اسلام‌آباد برگزار شود.

در همین حال طالبان فرستادن یک هیئت‌شان را به خاطر گفت‌گو در مورد صلح در نشست غیر رسمی که از سوی نهاد بگواش در قطر راه‌اندازی شده تایید کردند.

هرچند گفته می‌شود به نماینده‌گی از شورای عالی صلح، پارلمان و جامعۀ مدنی افغانستان در این نشست حضور دارند اما وزارت خارجه حضور هیئت رسمی افغانستان را در آن رد کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن