اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

افغانستان و چین به آغاز فوری گفت‌وگوهای صلح تاکید کردند

 

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه‌ی کشور که در سفری سه روزه به چین رفته دیروز در نشست خبری با ونگ یی، وزیر خارجه چین گفت که گفت‌وگوهای صلح هرچه زودتر آغاز شود.

او تاکید کرد که این گفت‌وگوها باید در افغانستان برگزار شود و به خشونت‌ها در این کشور پایان بدهد. آقای ربانی در راس هیات دیپلوماتیک دیروز وارد چین شد.

به گزارش رشد، در همین حال، وانگ یی، وزیر امور خارجه‌ی چین در این نشست گفته که مذاکرات صلح “مسیر درست در جهت صلح و آرامش دایمی” در افغانستان است.

بی‌بی‌سی گزارش داده که آقای وانگ تاکید کرده که کشورش نقش میانجی را در روند صلح افغانستان ایفا می‌کند و از پاکستان نیز خواست تا در روند صلح افغانستان نقش داشته باشد.

چین یکی از اعضای گروه چهار جانبه‌یی است که تا اکنون دو نشست را به منظور ترسیم نقشه‌ی صلح در کابل و اسلام‌آباد برگزار کرده اند.

امریکا، چین، پاکستان و افغانسان عضو این گروه است و به گفته‌ی مسوولان وزارت خارجه‌ی افغانستان، قرار است نشست سوم این نشست نیز در کابل برگزار شود.

در همین حال، وزیر خارجه‌ی افغانستان گفته که احتمالا تلاش‌های گروه چهارجانبه به منظور آغاز گفت‌وگوهای صلح نتیجه خواهد داد.

او با اشاره به اشتراک فعال چین و امریکا در این گروه گفته که صلح در افغانستان نیاز جدی مردم است.

آقای ربانی گفت: “ما از تمامی اعضای گروه‌های طالبان می‌خواهیم تا به پای میز مذاکره بیایند. ما می‌دانیم که مشکل افغانستان تنها از راه صلح و مذاکره می‌تواند حل شود. هیچ راه نظامی برای حل این مشکل وجود ندارد.”

پیشتر نیز چین بارها به اشتراکش به عنوان میانجی و تسهیل کننده‌ی روند صلح افغانستان حضورش را اعلام کرده بود؛ اما صادق نبودن پاکستان در این روند بارها گفت‌وگوها را صدمه زده است.

آگاهان تاکید دارند در صورتی که اینبار نیز پاکستان صادقانه عمل نکند، کار گروه چهارجانبه به هیچ نتیجه‌یی نخواهد رسید.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن