افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

اقدام تحریک‌آمیز طالبان علیه هند

گروه طالبان از ایجاد یک واحد/قطعه نظامی و عملیاتی تحت عنوان “پانی‌پت” در ولایت ننگرهار خبر داد.

پانی‌پت، کلمه‌ای حساسیت‌برانگیز برای هندیان است که ارتش پاکستان برای تحریک و عصبانیت ارتش هند از این کلمه استفاده می‌کند.

به همین خاطر پاکستان یکی از موشک‌های خود را “ابدالی” نامیده است که با موضوع پانی‌پت ارتباط دارد. جنگجویان کشمیری طرفدار پاکستان نیز در عملیات‌های خود علیه هند، از لوگو و اصطلاح پانی‌پت استفاده می‌کنند تا یک واقعه تاریخی را به رخ ارتش هند بکشند. لوگوی قطعه پانی‌پت طالبان نیز شباهت زیادی به لوگوی گروه‌های معارض کشمیری دارد.
اصل ماجرا به سال ۱۱۷۴هجری قمری یعنی به ۲۶۹ سال پیش برمی‌گردد. در این سال، «احمدشاه ابدالی» از شرق خراسان برای جنگ به سرزمین هند رفت و با ساکنان این سرزمین به نبرد پرداخت. از آنجا که این جنگ در منطقه‌ای به اسم پانی‌پت در ۸۰ کیلومتری دهلی واقع شد، به نبرد پانی‌پت شهرت یافت. آمار قتل‌عام هندیان را در این جنگ، بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر نوشته‌اند. هندیان می‌گویند که ما در این جنگ مظلوم واقع شده بودیم زیرا زندگی آرامی داشتیم اما با تهاجم خارجی‌ها روبرو شدیم و ما را غارت کردند. لذا هندیان از جنگ پانی‌پت به عنوان تراژدی ملی یاد می‌کنند و آن را فاجعه انسانی می‌دانند. همچنین هندی‌ها معتقدند که جنگ پانی‌پت مقاومت ملی درباره خارجیان را کاهش داد و زمینه تسلط انگلیس بر سرزمین هند را فراهم کرد. سینما بالیوود در سال ۲۰۱۹، فیلمی تحت عنوان پانی‌پت تولید کرد که روایت هندی‌ها از جنگ پانی‌پت است.
آنچه امروز طالبان اقدام به تشکیل واحد نظامی پانی‌پت کرده‌اند، بدون ارتباط با اقدامات تحریک‌آمیز گروه‌های کشمیری و ارتش پاکستان علیه هند نیست. با این که گفته می‌شود افغانستان دیگر به میدان رقابت‌های منطقه‌ای تبدیل نخواهد شد اما عملاً می‌بینیم که گروه طالبان باردیگر افغانستان را وارد جنگ نیابتی کرده است.

مرادی

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن